De ultieme gids voor SEO in 2020

clock
Leestijd: 4 minuten

Wat is het eerste dat je doet als je iets niet zeker weet? Of als je wilt weten hoe je boeken het beste kunt bewaren of hoe je een lekke band moet plakken?

Onze gok: je googelt het eventjes.

Maar wist je al dat 89% van de B2B-kopers en 81% van de online shoppers hetzelfde doet?

Ze hebben een probleem, uitdaging of twijfel, hop ze googelen het eventjes.

Het is dus een harde waarheid dat wanneer jouw bedrijf niet aanwezig is op dit zoekplatform, je een hele hoop klanten en leads misloopt.

In deze korte gids helpen we je met het bouwen van een zoekmachine optimalisatie (SEO) strategie.

Wat is search engine optimisation? (SEO)

Als ons wordt gevraagd om uit te leggen wat SEO is, dan noemen we het vaak een strategie om ervoor te zorgen dat wanneer iemand jouw product- of service googelt, dat zij jouw website vinden.

Maar dit vereenvoudigt de discipline een beetje. SEO houdt namelijk geen rekening met elementen zoals de verschillende behoeften van een klant of klantinformatie. SEO drijft twee dingen: rangschikking en zichtbaarheid.

Rangschikking

Dit is een proces dat zoekmachines gebruiken om te bepalen waar een bepaalde webpagina in SERP's (Search Engine Results Page) moet worden geplaatst. Simpel gezegd: welke plaats jouw site komt te staan in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld pagina 1 positie 4 of pagina 3 positie 9.

Zichtbaarheid

Deze term beschrijft hoe prominent een bepaald domein is in de resultaten van zoekmachines. Met een hoge zichtbaarheid is uw domein prominent aanwezig in SERP's. Lagere zoek zichtbaarheid treedt op wanneer een domein niet zichtbaar is voor veel relevante zoekopdrachten.

Beiden zijn verantwoordelijk voor het behalen van de belangrijkste SEO-doelstellingen: verkeer en conversies.

 

Drie kerncomponenten van een sterke SEO-strategie

Om een ​​site te optimaliseren voor de zoekmachine kun je je website op 3 verschillende gebieden verbeteren: technische instellingen, content en links. 

1. Technische instellingen

Om goed te kunnen scoren in de zoekmachine moet je website technisch in orde zijn. Dit betekend ten eerste dat je website op het internet te vinden moet zijn. Vervolgens gaat Google er met zijn crawlers overheen en scant hij de website op de verschillende onderwerpen door trefwoorden te identificeren. Uiteindelijk voegt Google het toe aan zijn indexering.

Klinkt eenvoudig, toch? Niets om je zorgen over te maken. Want je kunt jouw website zonder problemen kunt bezoeken, dus dan kan Google dat ook.

Helaas, zo makkelijk is het niet. Een webpagina ziet er voor een zoekmachine anders uit dan voor jou. De crawlers van Google ‘zien’ alleen de code. Ze kunnen niet zien wat er op een afbeelding staat en zien alleen tekst.

Ondanks dat je website er goed uitziet, kan Google de inhoud ervan ontoegankelijk vinden.

We bespreken graag een aantal technische punten waar je aan moet voldoen om technisch goed te scoren voor SEO. 

  • Je website moet een ‘schone’ code hebben.
    Zoals we eerder al noemde de Google crawlers zien alleen code. Door een schone code te hebben kunnen de crawlers de code goed lezen en linkjes volgen.
  • Je website moet mobielvriendelijk zijn.
    Er wordt steeds meer gezocht op mobiele apparaten, als jouw website niet responsive is dan zal dit gevolgen hebben voor je indexering.
  • De laadsnelheid van je website.
    Mensen hebben tegenwoordig een erg korte aandachtsspanne. Als jouw website niet snel genoeg laad vertrekken je bezoekers weer en zal Google je negatief beoordelen.

2. Content

Elke keer wanneer je de zoekmachine gebruikt, zoek je naar inhoud, bijvoorbeeld informatie over een bepaald probleem.

Het antwoord van je probleem kan in verschillende vormen komen. Het kan tekst zijn, zoals een blogbericht of een webpagina. Maar het kan ook een video, productaanbeveling en zelfs een bedrijfsvermelding zijn.

Het is allemaal content.

Content is om twee redenen erg belangrijk:

  1. Content is wat klanten willen bij het zoeken. Ongeacht wat ze zoeken, het is de inhoud die ervoor zorgt. En hoe meer content je publiceert over dit onderwerp, hoe groter de kans is op meer zichtbaarheid in de zoekmachine.
  2. Zoekmachines gebruiken ook inhoud om te bepalen hoe een pagina moet worden gerangschikt. Het is het idee van relevantie tussen een pagina en de zoekopdracht van een persoon.

Tijdens het crawlen van een pagina bepaalt Google het onderwerp van de pagina. Door elementen zoals paginalengte of de structuur ervan te analyseren, kunnen ze de kwaliteit van de pagina beoordelen. Op basis van deze informatie kunnen zoekalgoritmen de zoekopdracht van een persoon koppelen aan de pagina's die volgens hen het meest relevant zijn.

Om op het gebied van content interessant te zijn voor de zoekmachine kun je aan de slag met een aantal verschillende onderdelen. 

  • Keyword onderzoek.
    Wat zijn onderwerpen waar jouw doelgroep naar op zoek is, welke zoekwoorden gebruiken zij en zorg ervoor dat je deze keywords gebruikt in je content.
  • Meta titles en meta descriptions.
    Wanneer je webpagina in de zoekresultaten verschijnt komt deze er te staan met een titel (meta title), URL en tekst eronder (meta description). Zorg ervoor dat deze tekst zo aantrekkelijk mogelijk is en de zoekende doelgroep triggert om door te klikken naar jouw site.
  • Optimalisatie op de webpagina.
    Zorg dat het belangrijkste van de pagina (je titel) een H1 tag heeft, dat je afbeeldingen een ALT-tag hebben en je het belangrijkste keyword in de eerste 100 woorden noemt.

3. Links

Als laatste behandelen we linkbuilding. Linkbuilding is het lastigste van de drie elementen voor een goed SEO indexatie. Je hebt interne linkbuilding en externe linkbuilding.

Met interne linkbuilding leg je verbanden tussen de content die je op jouw eigen website hebt staan. Bijvoorbeeld: iemand in een webshop bezoekt een product, onder dit product staan vergelijkbare artikelen. Of je verwijst in de lopende tekst van een blog naar een andere relevante blog op je website.

Externe linkbuilding heeft de grootste uitdaging. Dit zijn zowel uitgaande links (bijvoorbeeld bronvermeldingen in een blog) als andere websites die jou noemen en doorverwijzen naar jouw website. Bijvoorbeeld: een (online) tijdschrift heeft over jouw product geschreven en zetten een linkje van jou op hun website zodat de bezoekers kunnen doorklikken.

 

Aan de slag met SEO, monitor je resultaten

Nu ken je de 3 kerncomponenten van SEO: technische opzet, content en links zijn essentieel om een website in de zoekresultaten te krijgen. Maar vergeet niet dat SEO vaak ook wat tijd nodig heeft om de resultaten te tonen en vanwege de personalisatie in Google zijn ook niet alle resultaten hetzelfde voor iedereen.

Wil je zelf even checken wat je positie in Google is ten opzichte van je concurrentie? Doe dit dan altijd in een incognito venster. Zo krijg je de meest betrouwbare resultaten.

Wil je een vrijblijvende SEO scan? Of heb je hulp nodig met een van de componenten van SEO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.