8 manieren om social media in jouw sales strategie te integreren

3 min leestijd
11 november 2020

Sociale media hebben een lange weg afgelegd sinds de tijd van MySpace halverwege de jaren 2000. Platformen die ooit werden gebruikt om gewoon foto's te delen en contact te houden met contacten, maken nu een groot deel uit van ons dagelijks leven, waarbij de gemiddelde volwassene bijna 2,5 uur per dag op sociale media doorbrengt.

Social media is ook een integraal onderdeel van hoe moderne bedrijven zaken doen. In 2020 is 91% van de detailhandel bedrijven actief aanwezig op twee of meer sociale mediaplatforms

Zelfs als je geen doorgewinterde social media manager bent, weet je waarschijnlijk meer van social media dan je denkt. Terwijl jouw eventuele marketing team geweldig werk levert om de algehele aanwezigheid van jouw merk op sociale media te behouden, kan het implementeren van sociale media in jouw verkoopstrategie wellicht tot indrukwekkende resultaten zorgen.

Als ik zeg het gebruik van sociale media om de verkoop te stimuleren, bedoel ik niet dat ik de DM (direct messages) van mensen binnenglip om te verkopen. Pas in plaats daarvan de onderstaande tactieken toe.

1. Identificeer de meest gebruikte platforms voor jouw ideale doelgroep.

Als sales professional moet je een ideaal klantprofiel hebben. Dit profiel moet de belangrijke informatie bevatten over wie jouw kopers/klanten zijn. Voor B2B-bedrijven kan dit bijvoorbeeld de grootte van het bedrijf zijn of de omzet van het bedrijf. 

Richt je je meer op de B2C? Dan moet jouw klantprofiel informatie bevatten zoals hoe oud je kopers zijn, wat hun interesses zijn en welk probleem ze hebben dat jouw product oplost. 

Zodra je jouw ideale klantprofiel hebt opgesteld, gebruik je deze informatie om te bepalen op welke social media kanalen ze waarschijnlijk actief zijn. Als je bijvoorbeeld voor een B2C-bedrijf werkt en je richt op Gen X- en Millennials, dan kan je je beter richten op Facebook dan op TikTok. Omgekeerd, als je aan B2B verkoopt en rechtstreeks toegang wilt krijgen tot ervaren professionals, is LinkedIn een beter platform om op te focussen dan Pinterest.

Neem niet alleen de tijd om te begrijpen welke platforms vaak door jouw ideale klant worden gebruikt, maar ook om te begrijpen hoe jouw doelgroep deze platforms gebruikt. Als jouw klanten bijvoorbeeld de voorkeur geven aan natuurlijk ogende content (dat bijvoorbeeld gemaakt is door anderen, influencers) dan zal je ze waarschijnlijk op Instagram vinden, want dat is waar dat soort content het beste presteert. Of als jouw doelgroep de voorkeur geeft aan tutorials en reviews, kan het zijn dat ze meer tijd op YouTube doorbrengen.

Deze informatie geeft waardevol inzicht in waar je jouw energie op moet richten om het beste contact te maken met jouw publiek. Zo kun je ze goed van dienst zijn terwijl je in jouw social media je sales strategie implementeert. 

2. Deel klantverhalen 

Wanneer een persoon klaar is om een product aan te schaffen dan gaat deze op zoek naar bevestiging. Wat vinden andere mensen van dit product of deze dienst. Is er misschien iemand in hun omgeving die er ervaring mee heeft. Mensen vertrouwen eerder de mening van een andere koper dan wat een bedrijf zegt. 83% van de kopers bevestigd dat mond-tot-mondreclame hun aankoopbeslissing beïnvloedt. 

Hoe implementeer je dan mond-tot-mond reclame in je sales strategie? Door klantverhalen en reviews te delen. Zo kunnen jouw potentiële klanten zich identificeren met andere kopers. Als verkoper speel je een integrale rol bij het delen van de verhalen. Zorg ervoor dat je regelmatig de verhalen van tevreden klanten deelt met jouw netwerk en op de social media kanalen van je bedrijf.

3. Maak gebruik van social proof

Als toevoeging, vergeet niet om naast klantverhalen ook social bewijs op te nemen in je verkoopmateriaal. Zorg ervoor dat wanneer je een geweldige online recensie ontvangt dat je ook verwijst naar de bron. Negeer of verwijder daarnaast nooit negatieve reviews. Beantwoord altijd netjes deze berichtjes en doe je er voordeel mee!

4. Optimaliseer je persoonlijke sociale media-accounts.

De accounts van je bedrijf zijn niet de enige contactpunten die jouw merk kan hebben. Jouw persoonlijke accounts kunnen dienen als een persoonlijk verlengstuk van jouw bedrijf. Als verkoper kun je je eigen sociale media-accounts optimaliseren om je verkoopinspanningen te ondersteunen. Op deze manier kunnen kopers snel zien dat u een vertegenwoordiger bent.

De twee platforms die hiervoor het beste zijn, zijn Twitter (waar consumenten vaak heen gaan om direct te communiceren met merken en opinieleiders) en LinkedIn. Bekijk dit bericht voor tips over het optimaliseren van uw persoonlijke accounts voor verkopen.

5. Gebruik sociale media bij het zoeken naar een prospect

Sociale media kunnen een krachtig hulpmiddel zijn voor het zoeken naar en verbinden met nieuwe contacten, vooral voor mensen die werkzaam zijn in B2B. Als jouw bedrijf aan andere bedrijven verkoopt, zou LinkedIn een belangrijk kanaal moeten zijn in je prospectie proces.

Met LinkedIn kun je connecties maken en relaties opbouwen met potentiële klanten die perfect bij jouw bedrijf passen. De gratis versie van LinkedIn heeft een zoekfunctie waarmee je gebruikers kunt filteren op trefwoorden, branche, locatie, werkgeschiedenis en onderlinge verbindingen. Met je zoekopdracht kun je eenvoudig zoeken naar jouw ideale klant.

Wil je verder de diepte in? Dan kun je ook LinkedIn Sales Navigator aanschaffen. Dat is een tool van LinkedIn die jou waardevolle lead aanbevelingen kan geven, verbinding kan maken met met jouw CRM en nog geavanceerdere zoek inzichten kan geven. Zo wordt het nog makkelijker om in contact te komen met nieuwe prospects.

6. Houd relevante statistieken bij

Als sales professional bent u geen onbekende in het bijhouden van statistieken. Statistieken zoals de gemiddelde duur van een verkoop en de gemiddelde reactietijd van leads. Met statistieken zoals deze kun je beter inzicht krijgen in hoe jouw bedrijf presteert. Neem je social media statistieken hier ook in mee. 

Hoeveel van jouw leads komen binnen via sociale media? Hoeveel converteren er via social media? Welk percentage van jouw totale omzet is afkomstig van leads op sociale media? Deze informatie is handig om bij te houden om te begrijpen hoe u social media verder kunt integreren.

Naast deze kwantitatieve cijfers kunt je overwegen om wat kwalitatieve informatie bij te houden. Als een specifiek bericht op social media bijvoorbeeld leidde tot een toestroom van leads die uiteindelijk tot een conversie leidden, kijk dan welk type bericht dit was en probeer te begrijpen waarom deze inhoud zo succesvol is.

7. Voeg social listening toe

Als je de superkracht zou kunnen krijgen om de gedachten van je klant te lezen, zou je dat dan aannemen? Hoewel ik je die superkracht niet kan geven, kan ik wel attenderen op de kracht van social listening. Hiermee kun je zien, horen en lezen wat jouw klanten nou echt denken over je product en bedrijf. Je kunt de informatie die je vindt vervolgens gebruiken om je klanten beter te kunnen dienen. Maar deze inzichten kunnen je ook helpen in je sales proces.

Hier zijn een paar manieren waarmee je social listening kunt toepassen:

  • Zoek naar jouw bedrijfs- of productnaam op Twitter om te zien wat gebruikers zeggen, zelfs als ze niet rechtstreeks @ uw bedrijf zijn. Je kunt dit ook doen met concurrenten om te zien wat consumenten zeggen over vergelijkbare merken.
  • Gebruik een tool zoals HubSpot Social Inbox om alle merk vermeldingen van je bedrijf op verschillende platforms op één plek te zien.
  • Volg de LinkedIn-updates van bedrijven en personen waarmee je wilt samenwerken. Elke keer dat ze in de media of elders op het platform worden genoemd, ontvang je een melding.
  • Scan de reacties op posts van jouw bedrijf, je concurrenten en alle influencer marketing posts die reclame maken voor jouw producten of die van je concurrent.

8. Voer een concurrentieanalyse uit

Ik heb er hierboven al kort genoemd: social media is een krachtig hulpmiddel voor het uitvoeren van concurrentieanalyses. Je kunt niet alleen zien welke content je concurrenten delen om met hun publiek in contact te komen, nieuwe producten aan te kondigen en hun huidige productassortiment te promoten, maar je kunt ook toegang krijgen tot opmerkingen en recensies om te zien hoe hun klanten echt denken over hun producten.

Of hun publiek nu positieve of negatieve feedback krijgt, door deze informatie regelmatig te bekijken, kunt jij aan de slag met de onderscheidende factoren van jouw bedrijf en jouw waar de klant behoefte aan heeft. Tijd besteden aan het bekijken van de inhoud van concurrenten is een activiteit met toegevoegde waarde die nuttige inzichten kan verschaffen.

Ook als je in B2B werkt, is het ook de moeite waard om een ​​concurrentieanalyse uit te voeren. Door te weten waar jouw prospect in hun branche mee te maken heeft, bent jij beter uitgerust om een ​​verkoopgesprek te voeren, wetende hoe jouw product aan hun behoeften kan voldoen en de groei van hun bedrijf kan ondersteunen.

Hoewel de taak van het beheer van sociale media vaak onder de verantwoordelijkheid van marketing valt, is social media ongelooflijk waardevol voor sales professionals om te gebruiken en te begrijpen. Heb jij meer hulp nodig met krijgen van meer leads of middelen die je kunt gebruiken voor jouw sales activiteiten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

Tags