Perfecte marketing setup voor black friday

3 min leestijd
28 maart 2023

Wat gaan we doen met Black Friday? Kunnen we snel een aanbieding bedenken? Is het wel rendabel om nu te adverteren met de toren hoge CPM prijzen? 

 

Brave verzoek

Dit zijn vragen die in elke B2C organisatie de weken voor Black Friday gesteld worden. Heel veel twijfels. Ook bij 50+mobiel was het niet anders. Gaan we in November uit de markt en gaan we besparen op onze media kosten en tanken of gaan we er juist voor om veel subscribers uit de markt te halen. Wij kregen als bureau natuurlijk de onmogelijke verzoek: "hoe gaan we zorgen dat we in november meer subs gaan sluiten en toch minder gaan betalen per sub". Dat was weer een Brave verzoek waarbij al onze zintuigen gingen prikkelen.

 

Geheim van goedkoop adverteren tijdens Black Friday

Het geheim is vrij simpel. Begin met adverteren in de goedkope maanden zoals augustus en september. Ik hoor je al denken, wat een onzin. Ik ga toch niet in de zomer campagnes draaien voor Black Friday. Ik zal je een deel van het geheim zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Bij alle social platforms wordt gerekend met een CPM. CPM betekent Cost Per Mille en geeft aan wat het platform rekent om jouw advertentie aan 1000 mensen te laten zien. De CPM wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren zoals hoeveelheid adverteerders in de markt en je targetting van de doelgroep. Besluit je tijdens Black Friday te starten met adverteren voor bijvoorbeeld een nieuwe koptelefoon dan ga je de concurrentie aan met alle andere aanbieders met die dezelfde mensen targetting met hun advertenties. Omdat er veel adverteerders in de markt zijn stijgen de advertentie kosten. 

Ons geheim voor lage CPM is dat we in de zomer beginnen met het voeren van Top Of Funnel campagnes. Dit zijn campagnes die special bedacht en ontwikkeld zijn om hoge engagement teweeg te brengen. Hierdoor adverteren we in een goedkope periode en door de hoge engagement maken we de CPM nog voordeliger omdat we beloond worden door het advertentieplatform voor onze hoge engagement. Dit zorgt ervoor dat we veel mensen goedkoop in onze pixel laden die we tijdens de duurdere maanden goedkoop gaan inzetten.

Uiteraard is het nu erg simpel uitgelegd en komt er veel meer bij kijken maar dat houden we uiteraard geheim om onze klanten de concurrentie voordeel te bieden waar ze voor betalen bij ons. Wil jij ook meer uit jouw campagnes halen? Neem contact met ons op!

Vrijblijvend advies

 

Tags