Inbound marketing vs outbound marketing

3 min leestijd
11 november 2020

Wanneer wij in gesprek zijn met marketeers over het genereren van leads in de marketingfunnel, krijgen we vaak te horen dat outbound marketing een goede oplossing is. Opvallend, want in 2020 omarmen veel innovatieve en succesvolle bedrijven de kunst van inbound marketing. Maar wat is nu het verschil tussen inbound marketing en outbound marketing?

In dit blog bespreken we verschillen tussen inbound en outbound marketing en het effect van beide vormen. Laten we eerst beginnen met de traditionele manier van marketing: outbound marketing.

Outbound marketing

Het principe van outbound marketing is plat gezegd, de meeste aandacht willen krijgen van het publiek. Denk aan de groentemarkt, elke verkoper schreeuwt voor de aandacht, toch zijn consumenten niet snel overtuigd. De traditionele media die gebruikt wordt voor outbound marketing zijn TV, radio, kranten en direct mail. Om hier te adverteren is er budget nodig. Bij Outbound marketing koop je namelijk de aandacht van de consument door je marketingboodschap te pushen via betaalde mediakanalen. Degene die dus het meeste geld erin stopt, en dus het hardste kan roepen, verwacht dus de meeste aandacht.

Outbound marketing wordt echter steeds minder effectief. Tegenwoordig is er zoveel strijd om de aandacht van het publiek dat outbound marketing niet meer hetzelfde effect heeft als vroeger. Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan duizenden advertenties en kunnen al die berichten niet meer verwerken. Bovendien vinden consumenten het vervelend als ze worden lastig gevallen met reclame waar ze niet op zitten te wachten. Kijk maar is naar deze statistieken:

  • 86% van de consumenten TV commercials skipt. Dat valt samen met ontwikkelingen als Netflix, Video-on-demand en uitzending gemist.
  • 91% van de consumenten zich uitschrijft voor mailing lijsten.
  • 44% van de direct mail nooit wordt geopend.

Niet alleen probeert het publiek te marketingboodschappen te negeren, het is ook nog is makkelijker geworden voor klanten om zelf te oriënteren naar producten en diensten online.

Overstappen van outbound naar inbound marketing

In plaats van focussen op het bereiken van massa's mensen die jou proberen te blokkeren, kun je beter inbound marketing inzetten om ’gevonden te worden’ door mensen die al leren en winkelen in jouw branche. Door je website in te zetten als een informatie en hulp platform, kun je bezoekers op een natuurlijke wijze aantrekken via zoekmachines, blogs en sociale media. Bij inbound marketing draait de marketing namelijk om de klant en zijn wensen, behoeften, problemen en vragen.

Outbound vs inbound marketing

Bij outbound marketing wordt gebruik gemaakt van een push-strategie. Met behulp van verschillende betaalde reclame-uitingen en salestechnieken wordt een product of dienst aangeboden aan iedereen. Bij inbound marketing wordt er gebruik gemaakt van een pull-strategie. Het creëren en delen van relevante en waardevolle content voor jouw doelgroep, waardoor ze naar jouw website komen voor informatie en vervolgens je product of dienst kunnen overwegen.

Hoewel sommige outbound strategieën veel tijd en moeite kosten en mogelijk geen leads opleveren, zorgt inbound marketing voor een publiek van mensen die je gemakkelijker kunt kwalificeren als potentiële lead.

Het belangrijkste om te onthouden

Inbound marketing is duurzamer dan outbound marketing. Neem een advertentiecampagne als voorbeeld. Zodra het budget op is wordt de campagne stop gezet, het effect van het adverteren is ook weg. Met een inbound strategie zul je altijd mensen bereiken met jouw content. Een blog of landingspagina blijft ranken in de zoekmachine en word misschien gevonden door de doelgroep. Daarom is het belangrijk om structureel waardevolle content met de wereld te delen, zodat je bedrijf of merk gevonden kan worden door consumenten.

Wil je meer weten van inbound marketing? Wij vertellen je er graag meer over! Boek een vrijblijvend gesprek in onze agenda, dan helpen we je graag op weg met inbound marketing.

Tags