Hoe maak je een succesvolle YouTube video marketing strategie?

3 min leestijd
11 november 2020

Laten we het hebben over YouTube. De kans is erg groot dat je je gemiddelde avond vult op dit platform met gekke katten video’s of een vlog van een of andere ‘bekende’ influencer. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw YouTube video's bekeken worden en je jouw doelgroep bereikt?

YouTube is altijd een bron van entertainment geweest. Maar het is ook een zeer belangrijk kanaal voor adverteerders en marketeers. Bijna de helft van de marketeers (48%) is van plan YouTube meer in te zetten voor hun marketing strategie het komende jaar

YouTube is een socialmediakanaal waar bijna elke doelgroep zich bevindt. Er is namelijk voor ieder wat wils. ⅓ van de totale tijd online wordt besteed aan YouTube. Het platform is zo toegankelijk dat er meer dan 76 verschillende talen op het platform te vinden zijn, dat is goed voor 95% van de wereldpopulatie.

Starten met YouTube, easy!

Om actief aan de slag te gaan met YouTube moet je -natuurlijk- een account aanmaken. YouTube is onderdeel van Google dus dit kun je eenvoudig doen als je al een Google account hebt. Als je gaat communiceren vanuit je bedrijf kun je het beste een merk account maken. Met een merk account kun je o.a. met meerdere personen aan het account werken en het account hangt eenvoudig onder je eigen profiel.

Kies een duidelijke profielfoto, omslagfoto en voeg een beschrijving toe. Nu kun je aan de slag met het plaatsen van je eerste video!

Maar waar moet die eerste video aan voldoen?

Er staan op YouTube een ontelbaar aantal video’s van allerlei verschillende soorten. Van unboxing video’s tot aan testimonials en van productvideo's tot aan event video’s. Er is voor ieder wat wils.

Voor je begint met video moet je een duidelijk doel hebben. Waarom wil je aan de slag met video. Wat wil je laten zien? Wat wil je vertellen? Wat wil je dat de kijker gaat doen? Is het om meer bekendheid voor je merk te krijgen, moeten mensen doorklikken naar je website of totaal iets anders? Kies één doel voor je video zo blijft het duidelijk voor de kijker. Door dit doel te stellen kun je uiteindelijk bepalen of je video ook succesvol is. 

Op basis van jouw gekozen doel kun je aan de slag met het maken van je video, je kunt je script gaan schrijven en natuurlijk filmen en bewerken. 

Ontwerp zonder titel (1)-min

Het verspreiden van je video over verschillende kanalen

Je video is gemaakt en geplaatst op je YouTube kanaal! Gefeliciteerd. Maar nu begint het pas. Een passende titel, beschrijving en thumbnail is essentieel om kijkers aan te trekken. We hebben een aparte blog geschreven over de SEO optimalisatie van je video.

In plaats van wachten tot je kijkers krijgt kun je ook actief je video delen over andere kanalen. Deel bijvoorbeeld je video op social media, op je website en/of in je nieuwsbrief. Werk samen met andere bedrijven of YouTubes en interacteer met de mensen die je video kijken.

Social media

Via social media is het in de meeste gevallen gemakkelijker om met je doelgroep te interacteren. Misschien heb je al een succesvol account op Facebook, Instagram of LinkedIn. Laat je volgers daar weten dat je nu ook actief bent op YouTube. Wanneer je je video gaat delen op social media, plaats dan niet de hele video op het socialmediakanaal maar zorg ervoor dat volgers een reden hebben om door te klikken naar de video op YouTube. Maak bijvoorbeeld een teaser video waarin je laat zien wat je in je video gaat vertellen of knip een interessant stukje uit je video waarna mensen nieuwsgierig worden naar de rest. Deel in ieder geval nooit alleen de YouTube link maar maak gebruik van de native video diensten van het socialmediakanaal.

Websites en blogposts

Heb je een video die goed past op een landingspagina van je website? Embed de video dan op de pagina! Dit kan bijvoorbeeld voor een specifieke productpagina zijn. Maar ook een blogpagina waar je video een toegevoegde waarde kan zijn. Houd met het embedden van je video altijd rekening met het doel waarvoor je de video hebt gemaakt.

Nieuwsbrief

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe business en nieuwe klanten probeert aan te trekken, vergeet dan niet je bestaande klanten! Deel je video in een nieuwsbrief en stuur deze naar je klanten die wellicht geïnteresseerd zijn in de inhoudt. Helaas kun je geen video direct uploaden in je mail maar je kunt ze wel eenvoudig doorverwijzen naar YouTube of je blog pagina waar je video ook staat. Dat zorgt ook meteen voor meer website bezoekers ;-). Het versturen van email nieuwsbrieven met relevante informatie en video content is een goede manier om je bestaande klanten betrokken te houden.

Interacteer met je kijkers

Oke, je video is gemaakt, geplaatst en verspreid. Klaar. Nog niet! Monitor wat er gebeurt. Hoe veel mensen kijken de video, wordt je mail wel geopend, klikken mensen door naar je website of YouTube kanaal? Naarmate je meer video’s gaat maken en meer kijkers krijgt kan het zijn dan mensen onder je video gaan reageren. Interacteer met deze mensen. Reageer op vragen, vraag om feedback in je video en bedank kijkers voor het kijken van je video. Het stopt niet bij het maken van één video. Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Houd vol, maak meer video’s en plaats regelmatig. Zo behoud je je doelgroep en zal je uiteindelijk de resultaten behalen die je ambieert.

Camera, klaar, actie!

Veel informatie, daarom een korte samenvatting. YouTube is niet meer alleen een kanaal voor grappige home video’s. YouTube is een serieus marketingkanaal dat jouw bedrijf de kans geeft om jouw content visueel te promoten. 

Je moet voor YouTube marketing goed rekening houden met het inbound-marketing principe om jouw video’s te promoten. Maak video’s die interessant en relevant zijn voor jouw doelgroep en verspreid je video’s op verschillende kanalen. Maar zorg er ook voor dat de SEO van je video in orde is. 

Geef niet op als je je doelen na 1 video niet behaalt. Ga door, maak meer video’s en dan volgt het resultaat vanzelf! Heb je hulp nodig bij het maken van video's? Stuur ons een mailtje!

Tags