De ultieme gids voor het gebruik van GIF's in marketing

3 min leestijd
16 oktober 2020

Geanimeerde GIF's. Alleen voor ‘nerds’? Think again! Het is een feit dat GIF’s de wereld van online memes overnemen en veel viraal gaan op social media. Toen Instagram de functie voor GIF’s toevoegde aan stories pakte gebruikers dit massaal op. Het was dan ook een kwestie van tijd tot marketeers zich ermee gingen bemoeien en manieren bedachten om deze ‘nieuwe’ tool toe te voegen aan hun toolkit.

Banana-min

 

Voor we starten, wat is een ‘geanimeerde GIF’? Het is eigenlijk een reeks stilstaande beelden die in één enkel bestand zijn gecodeerd. Hierboven een voorbeeld die we voor deze blog gemaakt hebben. De populaire en meeste bekende GIF ooit, de dansende Hyves banaan.

Nu weet je waar we het over hebben! Laten we starten met de geschiedenis en hoe je ze kunt implementeren in je marketing van de GIF. Aan het einde van deze blog leer hoe je zelf een GIF kunt maken. Het is namelijk veel makkelijker dan je denkt! 

 

Een korte introductie van de GIF

Het GIF-bestand is eigenlijk in 1987 al geïntroduceerd, zo nieuw is het dus niet. Volgens Patrick Davison van MemeFactory waren de eerste veelgebruikte GIF's vlammen en wuivende vlaggen. Naarmate ‘het internet’ zichzelf verder ging ontwikkelen nam de populariteit van de GIF af. GIF’s raakten ‘minder in de mode’. Men vond dat de bewegende elementen op websites door veel bezoekers als storend werd ervaren.

Veel later gingen mensen zich realiseren dat GIF’s juist op veel verschillende manieren gebruikt konden worden. GIF’s werden ingezet op websites, blogs, nieuwsbrieven en uiteindelijk ook social media. De herhaling en korte afspeelduur maken content luchtig en teksten visueel aantrekkelijk om te lezen. De GIF heeft een krachtige comeback gemaakt.

Oké, geanimeerde GIF's zijn grappig en populair, maar betekent dit dat je ze moet gebruiken in je marketing? Absoluut! GIF’s bieden marketeers een aantal belangrijke voordelen, hieronder behandelen we de redenen waarom wij ze belangrijk vinden!

 

Geanimeerde GIF's zijn gemakkelijk te consumeren

Zoals eerder genoemd maken GIF’s teksten luchtiger en aantrekkelijker om te lezen. In de huidige aandachtseconomie is het moeilijk om de aandacht van je websitebezoekers langer dan één minuut vast te houden. Om die reden is (online) video een uitdaging terwijl we allemaal weten dat video een krachtig medium is, beter dan tekst. GIF’s hebben daarom het beste van beide werelden. 

Een GIF is als het ware een mix tussen een afbeelding en een video. Je doelgroep kan een GIF makkelijk consumeren, net als een afbeelding en tegelijkertijd een les trekken uit de beweging, net als een video.

 

GIF’s dienen als call-to-action

Een GIF leidt het oog van de kijker onbewust langs een specifiek pad zonder dit opdringerig te doen. Het brein wordt automatisch geprikkeld en bekijkt als eerst het bewegende element. Dat is een onbewust proces.

 

GIF’s kunnen emotionele impact hebben

Het potentieel van de geanimeerde GIF om emotioneel contact te maken met mensen is enorm voor marketeers. Zo kan een emotionele boodschap mensen inspireren, laten lachen en harmonie brengen. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld cinemagraphs. Dit zijn GIF’s die zich onderscheiden door hun eenvoud. De beweging wordt door de meeste mensen niet direct opgemerkt en zijn smaakvoller dan het flashy en snappy imago dat GIF’s hebben.

 

Voorbeelden van geanimeerde GIF's in marketing

Nu we een goed beeld hebben bij de GIF en de verschillende vormen ervan kunnen we gaan kijken naar een aantal praktische voorbeelden. We hebben een selectie gemaakt van marketing uitingen met GIF’s waarvan wij vinden dat deze slim zijn ingezet.

1. Bewegende filmposters
Films spelen al in op de beleving van een kijker. Netflix en Disney maken daar slim gebruik van door hun filmposters subtiel te animeren als een GIF en deze te delen op social media.

Bij de Disney’s Pirates of the Caribbean poster wordt er subtiel aandacht getrokken door de kleine bewegende elementen. Met de filmposter van inception wordt het verhaal al kort in een GIF verteld. De film draait namelijk om het verweven van realiteit met dromen. Iets wat door een simpele GIF van de filmposter duidelijk wordt gemaakt. Beiden natuurlijk helemaal in de stijl van de film zodat het een logisch en duidelijk geheel vormt.

Met de komst van digitale abri’s is dit ook iets wat meer reclamemakers gebruiken. En zeg nou zelf, het ziet er ook gewoon heel vet uit!

2. Thumb Stopping content op social media
Eerder gaven we aan dat GIF's onbewust het oog aantrekken, vanwege de snelheid op social media is het nog belangrijker om in een splitsecond aandacht te trekken. Dit kan met zogeheten thumbstoppers ('vernederlandst'; duimstoppers) oftewel mensen laten stoppen met scrollen omdat er iets interessants op hun scherm gebeurt. Voorbeelden hiervan zijn de cinemagraphs van Redbull.

3. GIF’s in email marketing

Email marketing is nog steeds een krachtig marketing kanaal. Het is alleen (nog) niet mogelijk om video’s te embedden in een mailing daarom bieden GIF’s de perfecte uitkomst waarmee je je kunt onderscheiden van je concurrenten. Vanwege de kleine bestandsgrootte laden ze even snel als een afbeelding en in een header kun je vaak meerdere artikelen laten zien zoals Happy socks dat doet. Reebok maakt in hun mailing gebruik van subtielere GIF’s. Minimale beweging maar maximale impact.

4. GIF’s op websites en blogs

Een cinemagraph GIF kan erg mooi zijn als een header zoals in onderstaand voorbeeld. Maar GIF’s kunnen een blog ook ondersteunen. Om een webpagina extra te laden en een persoonlijke touch toe te voegen hebben we voor PCS GIF's gemaakt van de werknemers. Deze gebruiken ze op verschillende vacature pagina’s. Extra bijkomstigheid is dat je deze GIF's ook eenvoudig kunt uploaden om ze te gebruiken in Instagram stories!

 

 

5. GIF’s in stories
Zoals we aan het begin van deze blog noemden, er zijn weinig stories zonder een GIF erin. Sinds de integratie van Giphy op Instagram is iedereen massaal gebruik aan het maken van GIF’s. Je kunt ervoor kiezen een GIF uit de database te gebruiken in je stories maar om je naamsbekendheid en je merk te laden zijn eigen GIF’s natuurlijk de beste keuze. Dat moeten KLM en Pathé ook gedacht hebben zij hebben namelijk hun eigen GIF’s. Pathé attendeert bioscoopbezoekers op hun GIF's tijdens de reclames voor de film. Een extra campagne rondom de GIF's is dus wel nodig.

 

Zelf een GIF maken?

Enthousiast geworden om je eigen GIF’s te maken? Hieronder drie verschillende opties om jouw eigen GIF te maken en in te zetten voor je marketing. 

Ten eerste heb je een reeks stilstaande beelden (frames) nodig die in één bestand samenkomen. Voordat je zelfs maar een tutorial gaat volgen, moet je weten welke set afbeeldingen je gaat gebruiken om je boodschap over te brengen. Als je bijvoorbeeld voor de grappige toon gaat, kunnen de afbeeldingen die je kiest drastisch verschillen (zoals een mashup van personages uit verschillende films). Als je voor een subtiele en elegante boodschap gaat, kunnen de afbeeldingen deel uitmaken van dezelfde fotosessie (zoals de werken van cinemagraphs). GIF’s zoals Pathé en KLM liggen iets ingewikkelder en moet je gebruik maken van een green/blue screen.

Optie 1 - via Photoshop
Ben je zelf een beetje handig met Photoshop? Op deze website vind je een stap voor stap handleiding om je eigen GIF's te maken.

Optie 2 - Via een tool zoals Giphy
Er zijn ook enkele online tools die het maken van geanimeerde GIF's gemakkelijker en mogelijk maken, zelfs als je geen ontwerpvaardigheden hebt; een van de grootste GIF databases Giphy heeft hun eigen GIF maker tool. Je kunt eenvoudig een GIF maken door afbeeldingen te uploaden of een video waarna je een stukje eruit kunt knippen. Ten slotte kun je er wanneer gewenst ook tekst aan toevoegen.

Optie 3 - Vraag een gespecialiseerd bureau om hulp
Kom je er met Photoshop of Giphy niet helemaal uit? Schakel dan gewoon hulp in van iemand die er kennis van heeft. 

Dus wil je experimenteren met geanimeerde GIF's in je marketing? Heb je ideeën die je wilt uitproberen? Laat het ons weten!

 

Tags