Hoe houd jij je SEA budget onder controle na de feestdagen?

3 min leestijd
12 januari 2023

Sinterklaas, Kerstmis, End of Season sales. Black Friday & Nieuwjaar; in Q4 zijn er genoeg feestdagen waarop bedrijven inspringen, jij doet met je bedrijf waarschijnlijk ook mee aan minstens één van deze sale momenten.

Of je meedoet of niet, je ziet je CPC & CPM prijzen stijgen door de toenemende concurrentie. Speel je het slim, dan zie je je sales ook stijgen!

Goede sales resultaten behalen in deze momenten is erg prettig, en levert waardevolle data aan je SEA campagnes op de long-term, maar op de short-term?... 

 

Hoe je controle verliest op je marketingkosten na feestdagen

Google houdt van automatiseren, heel erg veel zelfs. Ook in 2023 gaat de automatisering trend van Google groeien.
En ze zijn er ook goed in ( ofja, ze worden er beter in ).

Maar het heeft wel even tijd nodig en is een beetje traag in weten wat er nou aan de hand is. En tijdens unieke actieperiodes (bijv. Black Friday) heeft Google deze tijd niet.

Het gevolg?

Campagnes die veel blijven uitgeven omdat ze nog niet adequaat kunnen herkennen dat het feestje voorbij is - letterlijk.

Je SEA campagnes zien de toename in sales en als een GO signaal om méér volume te pakken. Dit wil je normaal gesproken ook hebben: Gaat het goed/beter met je bedrijf? Dan moeten je marketingcampagnes (snel) opschalen.
Maar tijdens actieperiodes zal je conversiepercentage waarschijnlijk weer zakken, iets waar Google niet snel op kan reageren.

Hoe krijg je het weer onder controle?

Ons advies is om het advertentie geweld in Q4 niet uit de weg te gaan.*
Je kan volgend jaar kiezen om wel actief mee te doen, dan kan je data van vorig jaar goed gebruiken. 
*Alleen onder uitzondering, en op case-by-case basis raden we dit af. 

Zelfs als je de strategie volgend jaar niet wijzigt is de data die je verzamelt tijdens de feestdagen "advertentiechaos" waardevol. Met de juiste aanpak overleef je deze periode. 😉

Werk je pas voor korte tijd met SEA, is je account recent (flink) gewijzigd, of heb je geen idee van wat je kan verwachten tijdens de feestdagen?

Werk met een budget pacer zodat je meedoet, op je eigen termen. Bepaal je max. kosten en gebruik 75% van dit budget als je mediakosten voor de maand. Indien mogelijk, stel je pacer in het begin iets lager in zodat je ruimte overhoud voor eventuele overspend.  


Heb je (veel) historische data waar je op kan terugvallen?

Stel seizoensgebonden aanpassingen in. Hier kan je opgeven welke veranderingen je verwacht in je conversieratio, zowel positief als negatief. Stel dit voor een periode van maximaal 14 dagen!

 

Wil je eigenlijk niet mee doen, je kosten laag houden met een (nagenoeg) gelijke sales prestatie? 

Hoewel niet altijd aan te raden, kan je kiezen om alleen je top converterende campagnes actief te houden. Stel een streng CPA doel op voor je top campagnes en pauzeer je campagnes die hier niet aan voldoen. Gebruik dit voor een zo’n kort mogelijke periode! 


Meerdere oplossingen zijn mogelijk en zoals bij zoveel dingen is het vaak een case by case situatie.

Wil je weten wat het beste werkt voor jouw bedrijf? Neem contact op voor vrijblijvend advies.


Vrijblijvend advies

 

Tags