Haal het maximale uit je e-mailmarketing met een CRM

3 min leestijd
5 juli 2023

E-mailmarketing blijft een van de populairste vormen van marketing, met meer dan 3,9 miljard actieve gebruikers wereldwijd. Het is een geweldige manier om jouw klanten te bereiken en eindeloze manieren om informatie te verstrekken. Een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je de juiste content naar de juiste mensen stuurt, is door je e-mailmarketing tool te combineren met een Customer Relationship Management (CRM) oplossing. 

 

Realiseer meer groei met een CRM

Slimme bedrijven benutten CRM systemen als een manier om dagelijkse taken te stroomlijnen en klant interactie te verbeteren. E-mailmarketing systemen met CRM onderscheiden zich van standaard e-mailsystemen, omdat ze jou in staat stellen om alle communicatie te organiseren en te concentreren op de gehele marketing funnel. Zo helpt een CRM je met:

  • Het verbeteren van je branding
  • Het stimuleren van marketinginspanningen 
  • Het genereren van leads
  • Het onderhouden van klantrelaties

 

Op dit punt vraag je je misschien af: "Wat is dan het verschil tussen marketing automation en een CRM?"


Marketing automation software helpt bedrijven bij het voeden van hun leads door gerichte acties en taken te vereenvoudigen en te automatiseren. Zo kunnen marketeers complexe marketing campagnes ontwerpen die automatisch worden uitgevoerd op basis van vooraf ingestelde regels. Dit kan e-mailcampagnes omvatten, maar ook sociale media posts en meer. Het doel van marketing automatisering is om (potentiële) klanten door de verkooptrechter te leiden met relevante, gepersonaliseerde berichten om ze uiteindelijk tot (herhaal) aankoop aan te zetten.

 

Een CRM-systeem is een tool die bedrijven gebruiken om hun interacties met huidige en potentiële klanten te beheren en te analyseren. Het doel van een CRM is om klantrelaties te verbeteren, klanttevredenheid te behouden, en uiteindelijk de omzet te verhogen. CRM's helpen bedrijven hun klantinformatie op één plaats te centraliseren. Dit omvat contactgegevens, maar ook gedetailleerde informatie over eerdere interacties, aankoopgeschiedenis, voorkeuren en meer. Met deze informatie kunnen bedrijven een meer gepersonaliseerde en gerichte service bieden en beter communiceren met leads in alle fasen van de customer journey. 

 

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing met een CRM?

E-mailmarketing is een tijdrovend proces, en het automatiseren van het massa-mailen bespaart veel tijd. Hierdoor kun je makkelijker winsten realiseren en meer betrokkenheid met klanten creëren. CRM's maken tegenwoordig ook gebruik van AI en ondersteunen omnichannel communicatie, wat geweldig is voor het stimuleren van de klantenservice. Een CRM helpt je om efficiënter te werk te gaan:

Centrale plaats voor gegevens

Een CRM dient als opslagplaats voor contactinformatie, telefoongesprekken, verkoopactiviteit, klantnotities, gebruikersgedrag en meer op, en kan patronen en belangrijke bevindingen over je klanten onthullen. Je kunt al je klantinteracties volgen en op basis van deze data strategieën ontwikkelen om jouw bedrijf te laten groeien. De key is dat deze data toegankelijk is voor iedereen die het nodig heeft binnen je organisatie, van verkoop tot marketing. 

Consistente follow-up

Jouw CRM zorgt ervoor dat je nooit een stap in jouw verkoopproces mist, waardoor jouw verkoopteam consistent leads kan sluiten. Een CRM maakt dit gemakkelijk door automatisch relevante gebruikersgegevens te verzamelen, te organiseren en op te slaan. E-mailberichten kunnen automatisch worden gegenereerd wanneer je een lead van de ene fase naar de volgende verplaatst. 

Gerichte, gepersonaliseerde campagnes

Met een CRM kun je eenvoudig aantrekkelijke, responsieve e-mail templates maken. Met de juiste tools die nodig zijn om gegevens te analyseren, en campagnes te testen kun je vervolgens een consistente, boeiende gebruikerservaring creëren om de betrokkenheid van je campagne te vergroten.

 

Hoe kies je de beste CRM voor e-mailmarketing

Voor specifieke marketingdoeleinden hebben veel CRM-systemen ingebouwde e-mailtools, waaronder templates, marketing pijplijnen, communicatiekanalen, analytische dashboards en verkoopprognose mogelijkheden. Als het gaat om het kiezen van een CRM met e-mailmarketing, is het belangrijk om te zoeken naar een CRM-platform die de volgende functies bieden:

 

Tracking

E-mailmarketing vereist dat marketeers bereid zijn om hun aanpak snel (en radicaal) te veranderen als hun huidige strategie niet werkt. Met CRM e-mailmarketing zie je welke ontvangers je e-mail hebben geopend, welke de links hebben geklikt, wie het helemaal niet heeft geopend, enzovoort. Dit stelt je in staat om je aanpak aan te passen totdat je iets vindt dat werkt. Zoek naar een tool met conversietracking, wat je helpt om het gedrag van je klanten beter te begrijpen.

 

Analyse en testen

Marketing is een voortdurend veranderend spel van leren en aanpassen; een CRM-enabled e-mailmarketing platform biedt een gestage stroom van actuele klantinformatie, evenals de tools die nodig zijn om gegevens te analyseren, verschillende campagnes te testen en je aanpak indien nodig te veranderen. Je kunt bijvoorbeeld analytics gebruiken om te zien hoeveel ontvangers op de link in je laatste e-mailcampagne hebben geklikt en om te bepalen hoe succesvol die campagne was. 

Lead nurturing

Lead nurturing is het proces van het ontwikkelen en laten groeien van relaties met klanten op elk stadium van de sales funnel, of koopreis. Veel CRM e-mailmarketing platforms automatiseren delen van dit proces, wat je tijd en geld kan besparen.

Integraties

Als je op zoek bent naar een alles-in-één tool, controleer dan of deze integreert met andere software en diensten zoals: Shopify, Woocommerce of andere marketing platforms. Integraties stellen je in staat om je mogelijkheden te vergroten en je publiek beter te bedienen. Door bijvoorbeeld te integreren met Hubspot, kun je geautomatiseerde e-mailcampagnes naar gesegmenteerde contactlijsten sturen, allemaal in één systeem.

Geautomatiseerde e-mails

Je wilt campagnes creëren, die automatisch worden verzonden naar geschikte klanten, op basis van bepaalde triggers, zoals herinneringen voor verlaten winkelwagens of een order update. Soms moet je een bulk e-mail versturen. Zoek naar een dienst die dit als optie biedt, zodat je snel en efficiënt inhoud naar je hele publiek kunt sturen als dat nodig is. Een voorbeeld van een geautomatiseerde e-mail is een klant die een e-mail ontvangt dat hun bestelling is verzonden.

 

We zijn er voor je!

Wil jij het maximale halen uit je e-mailmarketing met een CRM? Maar heb je geen idee welke software het best aansluit op jouw bedrijf en doelstellingen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies en zet de eerste stap naar succes en groei voor jouw bedrijf!

Vrijblijvend advies

 

Tags