De ultieme gids voor User Experience (UX) ontwerp

3 min leestijd
12 november 2020

Het is geen geheim dat klanten tegenwoordig snelle en eenvoudige manieren willen om aan hun behoeften te voldoen en hun pijnpunten op te lossen. UX, user experience, of op zijn Nederlands gebruikerservaring, richt zich op de algehele ervaring van de eindgebruiker, inclusief hun percepties, emoties en reacties op het product, systeem of service van een bedrijf. UX wordt gedefinieerd door criteria zoals: gebruiksgemak, toegankelijkheid en handigheid.

 

Hoe moet je inspelen op User Experience?

Het concept van UX wordt het vaakst besproken in termen van technologie, zoals smartphones, computers, software en websites. Dit is de reden waarom UX niet alleen een vrij nieuw veld is, maar ook een variabele - het verandert snel als gevolg van technologische vooruitgang, nieuwe soorten interacties en gebruikersvoorkeuren.

Of je nu wel of niet in de techniek zit, het bedrijf waar jij de eigenaar van bent of waar je voor werkt, heeft waarschijnlijk een website. Klanten kunnen je binnen enkele seconden afschrijven als ze de website niet nuttig en gebruiksvriendelijk vinden. In feite bepalen de meeste website bezoekers binnen één minuut na het openen van een pagina of ze willen blijven of vertrekken.

UX-design gaat over het maken van producten ‘die gebruikers zinvolle en relevante ervaringen bieden’, aldus de Interaction Design Foundation. Binnen UX-ontwerp zijn er een paar verschillende categorieën.

 

1. Interaction design

Een subgroep van UX-ontwerp is interaction design (IxD). Het wordt gedefinieerd als ... ja, je raadt het al ... de interactie tussen een gebruiker en een product - het doel van die interactie is dat het aangenaam is voor de gebruiker.

 

2. Visueel ontwerp

Bij visueel ontwerp gebruiken makers illustraties, fotografie, typografie, ruimte, lay-outs en kleur om de gebruikerservaring te verbeteren. Om een ​​succesvol visueel ontwerp te hebben, zijn artistieke ontwerpprincipes zoals balans, ruimte en contrast cruciaal. Kleur, vorm, grootte en andere elementen zijn ook van invloed op het visuele ontwerp.

 

3. Gebruikersonderzoek

Gebruikersonderzoek is het laatste grote element van UX-design. Gebruikersonderzoek is hoe bedrijven bepalen wat hun klanten en gebruikers willen en nodig hebben. In wezen zou jouw website een probleem moeten oplossen, en daarom is dit een belangrijke stap om te bepalen wat je gebruikers precies nodig hebben. Zonder gebruikersonderzoek zijn jouw ontwerpen gewoon aannames.

 

4. Informatiearchitectuur

Ontwerpers gebruiken informatiearchitectuur om inhoud te structureren en te labelen, zodat gebruikers informatie gemakkelijk kunnen vinden. Informatiearchitectuur wordt gebruikt op websites, smartphones, apps en zelfs op de fysieke plaatsen waar we heen gaan. Gebruiksgemak en vindbaarheid zijn twee belangrijke factoren van informatiearchitectuur en daarom is het zo nauw verwant aan UX-ontwerp.

Denk bijvoorbeeld aan de metrokaart van Rotterdam. Dit is een geweldig voorbeeld van informatiearchitectuur die mensen helpt te begrijpen hoe ze van de ene plaats naar de andere kunnen komen. Volgens het Information Architecture Institute: "Als je dingen voor anderen maakt, beoefen je informatiearchitectuur."

 

metrorotterdamkaart2020

 

UX-ontwerp principes

UX is een steeds veranderend vakgebied, maar de fundamentele UX-ontwerp principes blijven hetzelfde. Je wilt dat jouw ontwerp intuïtief is en, belangrijker nog, het ontwerp moet voldoen aan de behoeften van de gebruiker.

Hoewel UX onderhevig is aan trends en nieuwe technologie, zijn er enkele basisprincipes die hetzelfde blijven. Deze helpen om naar verschillende problemen te kijken door middel van een methodologie die consistent en gericht is.

  • Wees contextueel: je wilt dat de doelgroep precies weet waar ze zich bevinden in hun user journey. Ze mogen zich nooit verloren of overweldigd voelen. Jouw ontwerp is er om hen te begeleiden tijdens hun reis.
  • Wees als een mens: geen enkele gebruiker houdt van het gevoel dat hij met een machine te maken heeft. Je wint het vertrouwen van de doelgroep als je hem de persoonlijkheid en toegankelijkheid van je merk kan laten zien.
  • Wees vindbaar: gebruikers willen geen tijd verspillen. Ze willen snel een duidelijk antwoord kunnen vinden. Met een succesvol UX-ontwerp is jouw werk, product of dienst gemakkelijk te vinden en te navigeren.
  • Wees makkelijk: door consistent en duidelijk zijn kun je ver komen bij je doelgroep. Je bouwt relaties op met je doelgroep door hen plezierige en makkelijke ervaringen te bieden.
  • Wees simpel: geen tierelantijnen of onnodige beschrijvingen. Kom ter zake. Laten we eerlijk zijn ... tegenwoordig heeft iedereen een korte aandachtsspanne.

 

UX-ontwerp helpt je beter te groeien

Of u nu een grafisch ontwerper, blogger, ontwikkelaar of iemand met een heel ander vakgebied bent, UX-ontwerp kan jou en jouw bedrijf helpen groeien. Een gelukkige eindgebruiker is de sleutel tot succes, en zonder goed ontworpen UX-ontwerp zou dit onmogelijk zijn.

Naarmate technologie steeds meer leidend wordt in ons leven, zal succesvol UX-ontwerp naadloze overgangen blijven creëren tussen individuen en hun apparaten en apps. UX-ontwerp is nog nooit zo belangrijk geweest, waardoor het een opwindende tijd is om mee te doen en de voordelen voor uw eigen bedrijf te overwegen.

Aan de slag met UX maar weet je niet waar je moet beginnen? Boek vrijblijvend een afspraak in dan denken we graag met je mee.

Vrijblijvend advies

 

Tags