Voorbeelden van Facebook Ads die wel werken (en waarom)

3 min leestijd
11 november 2020

Facebook heeft gemiddeld 3 miljard gebruikers - van CEO's tot studenten tot consumenten. En hoewel alle doelgroepen er aanwezig zijn, is het vanuit marketingoogpunt niet altijd gemakkelijk om met hen in contact te komen.

Voor merken is het organisch posten op Facebook niet meer genoeg, zeker niet voor degenen die net beginnen met marketing op Facebook. Facebook verdient zijn geld met advertenties. Niet gek natuurlijk dat we tegenwoordig gedwongen worden om te betalen voor bereik. Maar om geen advertentiebudget te verbranden is het slim je eerst te verdiepen in Facebook-advertenties. Zo levert jouw investering ook het resultaat op die je wilt.

Dus, hoe zien die Facebook-advertenties eruit? Als je op zoek bent naar praktische tips voor een succesvolle Facebook advertentie dan bent je op de juiste plek

Onderdelen van succesvolle Facebook-advertenties

1. De advertentie heeft een duidelijk doel

Facebook-advertenties zijn uitstekend om te gebruiken in je marketingstrategie, maar het is niet zo eenvoudig als Facebook betalen en in ruil daarvoor klanten en inkomsten verwachten. In plaats daarvan moet je een duidelijke advertentiestrategie opstellen, waarbij je precies weet welke advertentie welk doel ondersteund.

Door doelen te bepalen kun je je succes beter meten. Door de statistieken bij te houden die er toe doen kun je zelfs betere advertenties maken. Kies de meest effectieve instelling voor je Facebook-advertenties, inclusief welke Facebook-advertenties je wilt gebruiken.

2. Het is visueel

Visuele inhoud wordt niet alleen gunstiger beoordeeld in het Facebook-algoritme, maar de kans is ook groter dat deze wordt gedeeld en beter wordt onthouden in vergelijking met geschreven inhoud. De les voor Facebook-marketeers? Het maakt niet uit welk type advertentie u maakt, je afbeelding moet visueel aantrekkelijk zijn.

3. Het bevat niet te veel tekst

Als je een Facebook-advertentie met foto plaatst, zorg er dan voor dat de tekstuele elementen minder dan 20% van de afbeelding beslaan. Anders presteert uw advertentie niet. Overweeg een tool voor tekstoverlay te gebruiken om de verhouding te controleren voordat u uw advertenties live instelt.

4. Het is relevant

Relevantie is cruciaal voor succes bij het gebruik van Facebook-advertenties. Onthoud dat u geld uitgeeft wanneer iemand uw advertentie bekijkt of erop klikt (afhankelijk van de instellingen die je gebruikt). Als je advertenties niet relevant zijn voor jouw doelgroep dan verspil je je geld (en tijd).

In februari 2015 lanceerde Facebook een functie op het Facebook-advertentieplatform dat advertenties beoordeelt en een relevantiescore geeft, vergelijkbaar met de advertentiepositie in Google Ads. Hoe relevanter je advertentie afbeelding, advertentietekst en bestemmingspagina is voor jouw gekozen doelgroep, hoe hoger de score - en hoe gunstiger Facebook je advertentie zal behandelen. Dat betekent dat je minder hoeft te betalen voor het bereik dat je genereert. 

5. Het bevat een waardepropositie

Wat levert het de lezer op als ze op jouw advertentie klikken? Waarin verschilt jouw product of dienst van iemand anders. Kortom welke waarde heeft jouw advertentie voor de doelgroep.

Je voorstel/aanbieding moet geloofwaardig zijn. Als je bijvoorbeeld zegt dat je de beste lunchbroodjes ter wereld hebt, dan kan de doelgroep daar aan twijfelen. Je kunt dan beter sociaal bewijs leveren zoals: “De lunchbroodjes waar elk jaar meer dan een miljoen mensen van houden! Probeer vandaag nog jouw broodje en ontvang 20% korting op je bestelling!” 

6. Het heeft een duidelijke call-to-action

Een mooie en relevante advertentie is geweldig, maar zonder een call-to-action (CTA) weet je doelgroep niet wat hij/zij vervolgens moet doen. Voeg een CTA toe zoals 'Koop nu en bespaar X%' of 'Aanbieding verloopt binnenkort' en geef je kijker een gevoel van urgentie. Je CTA moet mensen aanmoedigen om nu op de advertentie te klikken.

Soorten Facebook-advertenties en enkele van de beste voorbeelden van Facebook-advertenties

Nu we de basis van een goede advertentie besproken hebben, gaan we eens kijken naar de verschillende berichttypen die je kunt gebruiken en waarom deze vormen werken.

1. De Facebook-videoadvertentie

Videoadvertenties worden vrij groot weergegeven in de feed van de gebruiker en bieden meer interessante inhoud dan statische posts. Met de miljarden video's die elke dag op Facebook worden bekeken, dient het als een interessant - en potentieel winstgevend - advertentietype voor marketeers om uit te proberen.

Waarom dit werkt:

  • Het is visueel. De video begint automatisch met afspelen en ook zonder geluid begrijp ik wat er gezegd wordt in de video. Dit is belangrijk omdat 83% van de video’s op Facebook zonder geluid worden bekeken.
  • Het is waardevol. Storytel laat een aantrekkelijke aanbieding zien die voor een kort moment beschikbaar is.
  • Het heeft een duidelijke call to action. Deze advertentie was zichtbaar in de story functie. Mensen kunnen eenvoudig omhoog swipen om de aanbieding te claimen.

Hoe kunt je je eigen video advertentie maken? Begrijp eerst de vereisten voor Facebook-videoadvertenties, inclusief lengte en videoformaat. We raden aan om de video zo kort mogelijk te houden, ook al kun je via Facebook een veel grotere video uploaden.

2. De foto advertentie

Een ander type media-advertenties op Facebook is het plaatsen van een afbeelding. Dit is een van de meest populaire soorten advertenties sinds Facebook de voorkeur gaf aan visuele inhoud. Het optimale formaat voor foto advertenties in de nieuwsfeed is 1200 x 628 pixels, anders wordt de afbeelding bijgesneden. Pas je afbeelding aan op de behoeften van de doelgroep en wat hen het meest zal aanspreken.

Waarom dit werkt:

  • Het is visueel. De afbeelding laat precies zien wat je krijgt, en heeft een duidelijke aanbieding.
  • Het is relevant. Iedereen houdt van eten en gezond eten. Marley Spoon speelt daar goed op in met deze advertentie. Goed maar toch goedkoop eten. 
  • Het is waardevol. Deze advertentie is vol waarde. Ten eerste krijg je korting dat is het eerste wat opvalt als je de afbeelding ziet. Ten tweede is ook duidelijk wat je voor dat geld krijgt namelijk 3 maaltijden voor 2 personen.
  • Het heeft een duidelijke call-to-action in de advertentie. Marley Spoon biedt je namelijk 60 Euro korting op 4 boxen. Zo kun je op een laagdrempelige manier kennismaken. 

3. De link advertentie

Een van de meest voorkomende advertentiedoelstellingen is het genereren van verkeer naar een externe (niet-Facebook) website. Je kunt dit doen met een ‘klikken op link’-advertentie.

Door een call-to-action-knop aan de advertentie toe te voegen, kun je klikken genereren naar een door jou opgegeven bestemming, vaak een bestemmingspagina op uw website. In combinatie met een aantrekkelijk aanbod en interessant beeldmateriaal, kun je een lagere kosten per klik (CPC) genereren dan andere soorten advertenties en een geweldige klikfrequentie.

Waarom dit werkt:

  • Het is visueel. Hoewel het technisch gezien een klik advertentie is, heeft Fragrant Jewels een video gebruikt om het product te laten zien en vervolgens het bod te doen (klik hieronder om het ei te kraken). De video bevatte boeiende beelden, waaronder dit opvallende drakenei in dynamisch blauw.
  • Het is overtuigend. Het ei zelf geeft een gevoel van mysterie. Wat zit erin?
  • Het heeft een duidelijke call-to-action. Fragrant Jewels gebruikt het beeld om drama en intriges te presenteren, maar leidt het publiek ook duidelijk naar de knop om daar op te klikken. Het publiek wil graag het ei te kraken.
  • Het is waardevol. Naast de ei-gimmick presenteert de advertentie ook een aanbieding: 26% korting en gratis verzending. Als de producten in de video interessant zijn voor het publiek, zorgt dit aanbod voor meer engagement.

4. De advertentie met meerdere producten

Met advertenties met meerdere producten kunnen adverteerders meerdere producten in één advertentie presenteren. Kijkers kunnen door de afbeeldingen bladeren en op afzonderlijke links naar elk product klikken. Je kunt er van alles promoten, niet alleen producten, maar ook bijvoorbeeld verschillende blogposts, e-boeken of webinars.

Hier is een voorbeeld van een advertentie met meerdere producten van Shutterfly, samen met de extra afbeeldingen die in de advertentie worden gebruikt. Elke afbeelding heeft een ander aanbod om in één advertentie veel verschillende demografische gegevens aan te spreken.

Waarom dit werkt:

  • Het is visueel. Deze reeks afbeeldingen wordt weergegeven op een consistent kleurenpalet, waardoor het zowel samenhangend als merkwaardig aanvoelt. Daarnaast kan de doelgroep zich identificeren met het model.
  • Het is relevant. De persoon die dit heeft gezien, houdt van mode en fashion. Nieuwe jassen tijdens de koude winterdagen past bij deze doelgroep. 
  • Het is waardevol. Er is een zeer duidelijke waarde, dit is de nieuwe collectie en als je deze besteld is de verzending gratis.

5. De retargeting-advertentie

Een retargeting-advertentie promoot een advertentie naar een specifieke lijst van eerder geïdentificeerde mensen. Heb je het al eens meegemaakt dat advertenties je achtervolgen op internet nadat je een bepaalde website hebt bezocht? Dat is een retargeting-advertentie en laten we eerlijk zijn ... retargeting kan soms een beetje eng zijn..

Facebook heeft dezelfde mogelijkheid. Een adverteerder kan adverteren voor een lijst met leads of klanten door een lijst met e-mailadressen te uploaden die hij al heeft of door een pixel op de website te plaatsen. Een goede retargeting-advertentie van een merk weet dat je al geïnteresseerd bent in zijn/haar product. Je hebt deze bijvoorbeeld bekeken maar nog niet gekocht.

Waarom dit werkt:

  • Het is visueel. Het product dat ik al eens heb gezien staat erop. Hiermee wordt ik weer herinnerd aan het feit dat ik dit gezien heb. 
  • Het is relevant. In de advertentie stond dat ik al aan het winkelen was, en bovendien had ik eerder op deze exacte website naar producten gekeken.
  • Het is waardevol. De webshop heeft waarschijnlijk super veel verschillende producten of je was specifiek op zoek naar iets op de webshop. Door het product te laten zien dat je al kent zorgt ervoor dat het waardevol is.
  • Het heeft een duidelijke call-to-action. De CTA is "Swipe omhoog". Hij had nog iets duidelijker gemogen om te laten weten waar ik dan naartoe ga als ik omhoog swipe. 

Aan de slag

Dit was het, het lijstje van advertenties die werken op Facebook met voorbeelden. Het Facebook Ads Manager-platform helpt je om op een eenvoudige manier jouw eigen advertenties in te stellen. Weet je niet waar je moet beginnen of wil je eens vrijblijvend sparren? Wij denken graag met je mee!

 

Tags