Vandaag laten we je zien hoe je kan inzien welke data Google over jou verzamelt, en waarom je steeds die ene advertentie over en over blijft zien - en wat je er tegen kan doen.
In ons artikel Alles over Google Ads targeting hebben we stilgestaan bij doelgroep targeting binnen Google. In dat artikel behandelen we de verschillende segmenten die je kan targeten met Google Ads. Met dit artikel kun jij je eigen profiel bekijken ontdekken in welke segmenten jij valt.
Waar kan je zien wat Google over je weet
Als je gebruik maakt van de Chrome browser zie je rechtsboven je profielfoto staan. Gebruik je een andere browser dan kan je naar Google gaan en zie je ook je profielfoto, mits je bent ingelogd in je Google account:
Hey look, it's me!
Klik op je profielfoto en vervolgens op "Je Google-Account beheren"
Klik vervolgens op "Gegevens en privacy"
Hier vind je veel informatie en instellingen die je kan aanpassen, maar voor nu hebben we alleen interesse in het venster "Gepersonaliseerde advertenties"
Klik vervolgens op "Mijn advertentiecentrum"
Dit brengt je meteen naar je advertentiecentrum. Hier zie je al de eerste demografische gegevens & gedetailleerde demografische gegevens - zoals je ze kan targeten met Google Ads. Hier kan je al gekke dingen tegen komen, zoals een verkeerde locatie, relatiestatus of leeftijd (je bent zo jong of oud als je je voelt). Maar dit is nog niet eens het écht interessante gedeelte, ga daarvoor naar "Mijn advertenties"
Ja, ik houd van koken...
En hier vind je de advertentieonderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw Google profiel. Dit zijn de hobbies, producten, services, levensstijl segmenten die Google koppelt aan jouw account - en daarmee aan jou. Met de plus en min icoontjes kan je aangeven wat jij meer of minder relevant vindt. Daar houdt het nog niet op. Die irritante reclame van dat ene merk? Die zie je waarschijnlijk hier beneden staan:
Het was een heerlijke Paasbrunch, thank you for asking.
Hier zie je een overzicht van merken waarmee je profiel is gerelateerd. Dit zijn merken waar je iets hebt gekocht of regelmatig koopt, recent de website heb bezocht, op de advertentie hebt geklikt - en meer. Onder de merken zie je "Je recente advertenties" hier kan je terugzien welke advertenties je hebt gezien, en bij welk onderwerp als interesse deze is verschenen.
Klik je in het linkermenu op "Advertenties aanpassen" of op "Alles zien" onder "mijn advertenties" dan kom je uit bij het volledig overzicht:
Hier zie je alle onderwerpen & alle merken geassocieerd met je profiel. Wil je een onderwerp of merk vaker zien? Klik dan op het plus tekentje. Onderwerp of merk minder relevant voor je? Klik dan op het min teken en je gaat deze advertenties minder zien. Handig voor dat ene merk welke je niet met rust wilt laten.
Wil je vermijden dat jouw merk zo'n beruchte online advertentie stalker wordt?
Verder kan je in dit overzicht "gevoelige onderwerpen" uitsluiten. Wat zijn gevoelige onderwerpen volgens Google? Gokken, alcohol - maar ook zwangerschap/ouderschap, afvallen en daten (ligt er maar net aan wie je aan het daten bent zou ik zeggen).
Misschien kijk je hier raar van op; "Hoezo zijn dit gevoelige onderwerpen? Hoezo zijn dit de enige gevoelige onderwerpen?" Uiteraard zijn er meer gevoelige onderwerpen die een meer controversieel karakter hebben. Google filtert die voorhand al uit haar zoekresultaten; zie dit als verborgen "zeer gevoelige" onderwerpen.
En that's it! Alles wat Google over je weet - ofja...
Alles wat Google wilt, dat jij weet, wat zij, over jou weten. Krijg je al rillingen van alle - mogelijk beschamende - informatie die Google over je weet?
Geen zorgen, ook daar kunnen we bij helpen.
Hoe kan je Google je laten vergeten?
In "Mijn advertentiecentrum" zie je rechtsboven "Gepersonaliseerde advertenties: Aan" geselecteerd. Wil je niet dat Google . je verzamelde gegevens gebruikt voor advertenties? Zet deze dan op "Uit." Voila, geen advertenties meer a.d.h.v. zoek- en klikgedrag.
Is Google je dan helemaal vergeten? Nee, zo werkt het helaas niet.
En nee, incognito browsen is ook niet écht incognito.
Écht anoniem op het internet surfen, daarvoor heb je een VPN nodig. Er zijn gratis versie van VPNs beschikbaar, maar die verdienen geld aan jouw data doorverkopen, dus voor een echt goede VPN moet je je portemonnee trekken. Écht veilig internetten doe je met een double VPN, dus die moet je VPN provider ook leveren. Daarnaast moet je die VPN op al je devices zitten, ook op shared devices (dus ook je smart TV enzo) en iedereen die in je huis woont. Vergeet ook niet om je locatie uit te zetten op telefoon ten allen tijden.
Echt anoniem internetten is dus lastig. Waarschijnlijk vind je het zelf ook vermoeiend om hier continu mee bezig te zijn. Een VPN is geen slecht idee, zeker als je vaak gebruik maakt van een publieke WiFi. Vaak zien we dat voor de rest je devices (en daarmee je leven) verbonden is met Google. En dat is oke. Wil je niet je interesses, hobbies en demografische gegevens delen? Zet dan gewoon Gepersonaliseerde advertenties uit.
Let op: je krijgt gewoon nog advertenties te zien, dat is en blijft onvermijdelijk. En als je ze dan toch moet zien, heb je liever advertenties die een beetje zijn afgestemd op je interesses of een willekeurige grabbelton mix van reclame boodschappen?
Tags
Wil jij nooit meer leads en klanten mislopen?
Ontvang het gratis e-book waarin wij je al onze tips & tricks leren om jouw markt te domineren in slechts 60 dagen.