Wat is retargeting op Facebook en waarom zou je het doen?

3 min leestijd
12 november 2020

In tegenstelling tot ‘gewone’ advertenties, zijn retargeting advertenties een vorm van online advertenties die worden weergegeven aan mensen die bijvoorbeeld jouw website al hebben bezocht (pixel based) of al in je database staan, zoals een lead of klant (list based).

Maak je geen zorgen als je nog nooit retargeting campagnes hebt ingesteld. In de komende blog nemen we de basis door en bespreken we de sterke punten van retargeting.

 

Hoe retargeting campagnes werken

Zoals in het intro al kort genoemd is, zijn er twee vormen van retargeting: pixel based en list based. Beide werken ze een klein beetje anders en elk heeft weer zijn eigen voor en nadelen gebaseerd op jouw campagne doel.

 

Pixel based retargeting 

Pixel based retargeting is een manier om jouw product of dienst opnieuw te tonen aan elke anonieme sitebezoeker. 

Dit is waarschijnlijk de meest voorkomende vorm van retargeting. Wanneer iemand naar je website komt, wordt een onopvallend stukje JavaScript (vaak een pixel genoemd) in de browser geplaatst, waardoor hun browser "gecookied" wordt. Wanneer ze de site verlaten om verder over het internet te surfen, waarschuwt die cookie retargeting platforms (zoals Facebook of Google) om specifieke advertenties weer te geven op basis van de specifieke pagina's die ze op de website hebben bezocht.

Het voordeel van pixel based retargeting is dat het snel is. Er kunnen al vrij snel na het verlaten van de website getriggerd worden. Ook kunnen ze specifiek getarget worden op een doelgroep die op een specifieke pagina is geweest. Een nadeel van deze manier van retargeting is dat (wanneer je nog niet veel websitebezoekers hebt) de doelgroep vaak (te) klein is. 

 

Op lijsten gebaseerde retargeting

List based retargeting werkt wanneer je al iemands contactgegevens in je database hebt staan.

Je kunt de lijsten met je bestaande contacten gebruiken voor specifieke retargeting advertenties. Je kunt hiervoor een lijst met e-mailadressen bijvoorbeeld uploaden naar Facebook waarna Facebook de e-mailadressen koppelt met de gebruikers op het platform.

Hoewel deze manier van retargeting minder vaak voorkomt in vergelijking met pixel gebaseerde retargeting kun je met lijst gebaseerde retargeting zeer gerichte advertenties tonen. Deze lijst is namelijk gebaseerd op meer dan alleen gedrag.

Het nadeel aan lijst gebaseerde retargeting is dat het e-mailadres dat jij in je lijst hebt staan niet overeenkomt met het e-mailadres waarmee de gebruiker een account heeft aangemaakt op het platform. Daarnaast is deze vorm van retargeting ook minder actueel omdat het afhankelijk is van jouw input. Als laatste is privacy een groot ding met lijst gebaseerde retargeting. Je moet namelijk minimaal 1.000 e-mailadressen uploaden en vanwege de GDPR/AVG wetgeving mag je niet zomaar e-mailadres gebruiken voor marketingdoeleinden.

Welke doelen u moet hebben voor retargeting

Nu we de achtergrond hebben van hoe retargeting werkt en de verschillende soorten doelgroepen waar je je op kunt richten, kunnen we ons nu concentreren op de doelen. Retargeting heeft het meeste nut voor bewustwordingscampagnes en conversie gerichte campagnes.

 

Bewustwording

Bewustwordingscampagnes zijn voornamelijk pixel gebaseerde lijsten. Met deze campagnes wil je de doelgroep die al eens een keer op je website is geweest opnieuw bereiken. Je wilt hen bijvoorbeeld meer vertellen over jouw business, jouw producten of aankondigingen. 

Deze campagnes zijn voornamelijk gebaseerd op gedrag. Je weet namelijk niet precies hoeveel de doelgroep met jouw merk bezig is. Maar aangezien het doel is om potentiële klanten bewust te maken blijft het een effectieve campagne.

 

Conversie

Conversiedoelen, het zegt het eigenlijk al. Met de advertentie wil je dat de target doelgroep de volgende stap gaat zetten. Dit kan bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte zijn of het kopen van een product. 

Het mooiste van een conversie campagne is dat je zowel pixel gebaseerde campagnes kunt instellen als lijst gebaseerde campagnes. Bij een pixel gebaseerde campagne kun je je potentiële kopers bijvoorbeeld een selectie aan producten laten zien die zij bekeken hebben. Bij lijst gebaseerde campagnes weet je precies waar de doelgroep aan toe is. Je kunt deze doelgroep bijvoorbeeld leiden naar een langer formulier om bijvoorbeeld een offerte aan te vragen of wanneer zij een ebook gedownload hebben, een gratis proefversie aanbieden. 

Retargeting houd je doelgroep betrokken

Retargeting is een geweldige manier om je potentiële klanten betrokken te houden en om te communiceren met mensen die interesse hebben getoond in jouw bedrijf.

Hoewel het misschien een eenvoudig concept lijkt, zijn er veel aspecten van een retargeting campagne die je moet uitwerken voordat je aan de slag gaat met je advertentie. Maak duidelijke doelgroepen, houd rekening met de verschillende doelen en typen campagnes. Bepaal op welk platform je campagne wilt voeren en zorg ervoor dat jouw retargeting campagne waarde toevoegt aan de rest van de marketing activiteiten. 

Meer weten over retargeting? Of weet je niet waar je moet beginnen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

 

Tags