Zo kies je het juiste social platform voor jouw doelgroep in 7 stappen

clock
Leestijd: 3 minuten

Hoe bepaal jij het juiste social media platform voor jou social media inspanningen? Hoe richt je je op de juiste doelgroep? In deze blog zullen we enkele stappen bespreken om je te helpen het juiste social media-platform te kiezen en de juiste doelgroep te bereiken.

 

Stap 1: Definieer je doelstellingen en bepaal je budget

Voordat je begint met het kiezen van een platform en het opzetten van jouw social media-accounts, moet je eerst jouw doelstellingen voor social media bepalen. Wat wil je bereiken met jouw social media-activiteiten? Wil je meer verkeer naar jouw website genereren, meer leads verzamelen, jouw merkbekendheid vergroten, je merk imago verbeteren of klantenondersteuning bieden? Dit zijn de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen.

Ga je betaalde social advertenties inzetten? Komt er nog meer bij kijken. Bepaal het budget voor je social media advertenties en maak een keuze op welke termijn je resultaat wilt zien. Ga je voor de korte termijn? Dan heb je meer budget nodig om snel impact te hebben in tegenstelling tot de lange termijn.

 

Stap 2: Identificeer je doelgroep

Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is voordat je beslist welk platform je gaat gebruiken. Welke leeftijdsgroep, geslacht, opleidingsniveau en interesses heeft jouw doelgroep? Probeer zo concreet mogelijk je doelgroep vast te stellen en maak je doelgroep niet te breed. Door te weten wie jouw doelgroep is, kan je het beste platform kiezen om hen te bereiken en jouw berichten en advertenties aan te passen aan hun interesses en behoeften.

 

Stap 3: Kies jouw boodschap

Stem je boodschap af aan de hand van je doelgroep, de boodschap van je social media inspanningen moeten relevant en waardevol zijn en aansluiten bij je bedrijfsdoelstellingen. Houd ook rekening met de tone of voice die je gebruikt in je berichten, de tone of voice moet wel passen bij de merkpersoonlijkheid. Het is essentieel dat je boodschap consistent is op al jouw social media accounts. Een duidelijke boodschap in je social media inspanningen draagt bij aan je merkidentiteit en vergroot je merkbekendheid.

T-Mobile heeft een duidelijke boodschap in zijn social media inspanningen. Ze plaatsen op Instagram veel tips voor smartphones en apps. Zij willen hun volgers informeren.

 
 

Stap 4: Onderzoek de verschillende social media-platforms

Niet alleen de doelgroep moet onderzocht worden, er zijn veel verschillende social media-platforms beschikbaar, elk met hun eigen doelgroep en gebruikersgedrag. Een platform zoals Facebook heeft bijvoorbeeld een breed publiek en is geschikt voor veel verschillende soorten bedrijven, terwijl een platform zoals TikTok meer gericht is op jongere gebruikers. Verder is het ook belangrijk dat je goed analyseert wat voor content het beste werkt op elke platform. Onderzoek de verschillende platforms om te bepalen welke het beste bij jouw doelstellingen, doelgroep passen.

jpeg-optimizer_IMG_2532

Stap 5: kijk bij de concurrenten

Kijk wat je concurrenten doen. Als zij successen hebben behaald met een bepaald kanaal, is het heel logisch voor jou om ook actief te worden op dit kanaal. Maar kijk vooral ook naar de kanalen waar ze niet actief zijn en analyseer of hier voor jouw een mogelijkheid ligt. Op deze manier ben je uniek en zorg je er voor dat je weer wat verder bent dan je concurrenten.

 

Stap 6: Maak een plan voor jouw social media-activiteiten

Na de voorgaande stappen gevolgd te hebben, kan je nu een keuze maken welke social media kanalen het beste past bij jouw doelstellingen en doelgroep. Nu is het tijd om een plan te maken voor je social media-activiteiten. Dit omvat het kiezen van de soorten berichten die je wilt plaatsen, de frequentie van je berichten en het opzetten van je social media-accounts. Zorg ervoor dat je jouw berichten aanpast aan je doelgroep en dat je jouw activiteiten regelmatig controleert en bijwerkt. Lees meer hierover in onze blog over de best practises voor social content strategieën.

Download ook onze gratis content kalender om je te helpen met een goede planning maken voor jouw socials.

 

Stap 7: Meet je succes

Om te bepalen of jouw social media-activiteiten succesvol zijn, is het belangrijk om je resultaten te meten. Gebruik de statistieken van jouw social media-accounts om te bepalen hoe vaak je berichten worden bekeken, hoeveel volgers je hebt en hoeveel verkeer je social media-accounts naar je website genereren. Gebruik deze gegevens om je social mediastrategie aan te passen en te verbeteren om jouw doelstellingen te bereiken en jouw doelgroep beter te bereiken.

 

Hulp nodig?

Bij Home of the Brave weten we hoe belangrijk social media is voor jouw bedrijf. Ons team is gespecialiseerd in het ontwikkelen van op maat gemaakte social media strategieën en social media advertenties. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor een vrijblijvend gesprek om te verkennen wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Vrijblijvend gesprek