Hoe boost je inbound marketing met animated explainer video’s?

3 min leestijd
16 oktober 2020

Nu internet en nieuwe media steeds meer deel gaan uitmaken van ons leven, zien marketeers een grote verschuiving in de manier waarop bedrijven adverteren en hun producten verkopen. Mensen zijn het zat om via de ouderwetse luide en onpersoonlijke kanalen te worden bereikt, of het nu gaat om spam mail, ongevraagde telefoontjes van enthousiaste telemarketeers of traditionele radio-, gedrukte media- en televisie-advertenties.

 

Het effect van geanimeerde marketing video's: explainer video’s

Door middel van een animatie van 90 seconden of minder kun je aan je doelgroep snel uitleggen wat je bedrijf doet, hoe jouw producten of diensten hun leven gemakkelijker kunnen maken en waarom zij voor jou moeten kiezen. Video promotie is 6 keer effectiever dan print of direct mail. Het toevoegen van een geanimeerde marketingvideo aan een landingspagina zal een positief effect hebben op je pagina resultaten. Onderstaand een lijstje van mogelijke resultaten:

  • Verlaagt je bouncepercentage (het aantal bezoekers dat je website net na een eerste blik verlaat) drastisch.
  • Verhoogt de gemiddelde tijd die bezoekers op je site doorbrengen met 2 minuten (vanuit het gemiddelde van 8 seconden).
  • Vergroot de kans op een vertoning op de eerste pagina's van een Google-zoekopdracht naar schatting 53%.
  • Verhoogt je conversieratio met gemiddeld 20%

 

Wat zijn explainer video’s?

Voor we verder gaan, wat zijn explainer video’s nu precies? Explainer video’s zijn korte online marketing video’s die gebruikt worden om een product of service uit te leggen. Vandaar de naam explainer video, uitleg video. Explainer video’s worden voornamelijk geplaatst op landingspagina's, homepagina’s en/of productpagina’s. Hieronder een voorbeeld:

 

 

 

Eerst websitebezoekers trekken

Explainer video’s worden voornamelijk tijdens de oriënterende fase van je target doelgroep ingezet. Je doelgroep is klaar om iets van je te horen omdat zij op zoek zijn naar een oplossing van hun probleem, antwoord op hun vraag of specifieke dienst.

Jouw bedrijf is daar met de oplossing van de dag!

Tenminste dat ga je communiceren in je nieuwe explainer video. Door een interessant en boeiend verhaal te vertellen wordt jij door de doelgroep beschouwd als een van de beste opties op de markt. Hierdoor ben je je concurrenten voor wanneer de klant zijn/haar laatste beslissingsfase ingaat. Wat onderscheidt een explainer video dan van de bekende SEO?

Google houdt van video's en raad deze tegenwoordig sneller aan in de zoekresultaten.

Nog eerder dan organische en betaalde zoekresultaten (SEA). Video's helpen dus in de online vindbaarheid van jouw bedrijf en trekken meer mensen naar je website (of social media). Daarnaast zorgen ze ervoor dat mensen langer op je website blijven (waardoor Google je ook beter gaat indexeren). Na Google is YouTube daarnaast de grootste zoekmachine en ook nog eens volledig gericht op video. Interessant gegeven is ook dat Generatie Z steeds meer op videocontent zoekt. De verschuiving naar YouTube als zoekmachine zal dus steeds groter worden. Dat betekent dat jouw video's steeds belangrijker worden.

 

Bezoekers omzetten naar leads

Nadat je bezoekers naar je website hebt getrokken, geëntertaind en geïnformeerd hebt met je video('s) moet je deze converterende doelgroep vervolgens omzetten naar relevante leads.

Door een call to action aan het einde van je video te zetten zorg je ervoor dat de kijkers vervolgens in actie komen. Of dat nu het abonneren op je nieuwsbrief, het delen van de video of het downloaden van een whitepaper is, je bezoekers krijgen zo de mogelijkheid om tot actie over te gaan.

Het is daarom belangrijk dat de webpagina waar de video op staat jouw doelgroep zo goed mogelijk dient. Wanneer een contactformulier of download knop niet direct zichtbaar is haakt de doelgroep meteen af.

Explainer video’s zorgen elke keer weer voor de perfecte pitch. Het verhaal is hetzelfde en je brengt deze elke keer weer op een ijzersterke manier.

Wist je dat video content het meest gedeelde type media is op social media? Video wordt tot 1200% (!) meer keer gedeeld dan posts met een link of tekst. Iedereen vindt het leuk om grappige, informatieve en waardevolle content te delen met hun netwerk.

Leads omzetten naar klanten
Wanneer je geëntertaind wordt, dan leer je Je kunt het vergelijken met de lessen op school vroeger. Informatie uit een saaie les vergeet je snel. Explainer video’s zijn het tegenovergestelde van saaie lessen. Ze informeren je doelgroep op de meest dynamische manier. Hierdoor blijft je boodschap bij ongeveer 70% van de doelgroep hangen. 

Marketeers zeggen daarom niet voor niets dat video’s als online content de hoogste ROI hebben. 85% van de online shoppers koopt namelijk eerder een product wanneer deze eerder is uitgelegd door middel van een video. Het creëert vertrouwen. 

Wanneer je op een aparte landingspagina gebruik maakt van explainer video’s is het mogelijk om het karakter van de animatie aan te passen naar je target doelgroep. Richt je je bijvoorbeeld op vrouwen met kinderen? Laat dit dan ook zien in de video. Zo krijgt de kijker/ doelgroep een emotionele connectie met je merk.

 

Van kopers naar fans!

Jouw boodschap is nog krachtiger wanneer iemand anders deze vertelt. Eerder beschreven we dat mensen het leuk vinden om grappige, informatieve en waardevolle content te delen met hun netwerk. Social media is hier het perfecte kanaal voor. Daarbij kun je het ook nog het gemakkelijk meten. Zorg voor een toegevoegde waarde en een likeability van jouw merk.

Goede explainer video’s toveren je bezoekers niet alleen om in klanten, maar in echte fans die van je merk gaan houden.

Hulp nodig over hoe je jouw klanten en/of target doelgroep kunt omzetten naar brand ambassadeurs? Neem contact met ons op!

Vrijblijvend advies

 

Tags