6 best practises om je socials te groeien met een content strategie

3 min leestijd
7 maart 2023

Het maken van een doordachte contentstrategie is essentieel om je social kanalen te laten groeien. Je kunt misschien wel mooie content posten, als je geen plan hebt zul je nooit effectief je merkidentiteit en betrokkenheid met volgers of klanten laten groeien. Met deze best practises kan jij het verschil gaan maken op social media.

 

1. First things first: Persona’s

Een goede contentstrategie begint met het identificeren van je doelgroep. Zodra je begrijpt wie ze zijn, kun je content maken die resoneert met hun interesses, behoeften en uitdagingen. Identificeer je doelgroep met factoren zoals leeftijd, inkomen, geslacht, interesses, goals en uitdagingen. Houd er rekening mee dat je bij het beschrijven van jouw persona de link legt naar jouw business. Heb je hulp nodig? Download dit template voor het maken van een persona.

 

2. Bepaal jouw merkidentiteit 

Content is king, maar een consistente huisstijl helpt enorm met het krijgen van een herkenbare aanwezigheid voor jouw social media. Je kan kiezen voor een professionele identiteit, of juist een creatieve aanpak. Zo kiezen sommige bedrijven er zelfs voor om te rebranden, of hun tone of voice an te passen om een jongere doelgroep aan te spreken. Het draait allemaal om hoe jij je merk wilt uiten naar de buitenwereld en of jouw doelgroep zich aangetrokken voelt bij jouw merk. 

 

Scherm­afbeelding 2023-02-02 om 16.35.10

 

3. THINK BIG

Met jouw persona’s en merkidentiteit als basis kun je een strategie gaan opzetten voor het voor het groeien van jouw account. Het is zonde om veel tijd en energie te stoppen in jouw content als toch maar < 500 volgers het gaan zien. Daarom is het belangrijk om eerst een grote follower base op te bouwen. De eerste groeifase is: zo snel mogelijk over de grens van 10.000 volgers gaan. 

Je wil gezien worden als expert van je vakgebied. Met 10.000 volgers kom je als merk pas echt betrouwbaar over. Vanaf deze grens wordt je ook relevant voor samenwerkingen met content creators en influencers. 

Begin met 9 mooie foto’s of video’s op je account (in jouw huisstijl) om je feed te vullen. Mensen zullen je niet volgen als je geen content deelt... Om snel veel volgers binnen te halen moet je groots beginnen met een win actie. Zo zorg je ervoor dat mensen betrokken raken met je account en het willen delen met vrienden en familie. Een goed voorbeeld hiervan is Van der Valk hotel. Sinds kort is een nieuw hotel geopend in Schiedam, om bekendheid en volgers te genereren organiseerde ze een aantal weken lang gratis ''proefslapen in de suites". Als gevolg van deze actie zitten ze inmiddels op 11.000 volgers.

 

 

TIP: Wanneer je een win actie doet vermeld dan altijd de actievoorwaarden en regels in de afbeelding en niet in de tekst. Zo wordt je minder snel geflagged, Instagram en andere platformen houden er namelijk niet van als je snel nieuwe volgers wilt genereren met win acties. 

 

4. Organische groei en interactie

Nadat je een follower base hebt opgebouwd moet je de organische groei en interactie met het account verhogen, dit is de tweede groeifase.  Er zijn veel verschillende manieren om meer volgers te krijgen door klanten te activeren jouw socials te volgen. Social media is gewoon mond-op-mond reclame tegenwoordig. Heb je een grote klantenlijst? Maak dan een e-mailcampagne. Of geef kaartjes met jouw socials bij iedere bestelling. Stimuleer jouw klanten om je merk online te volgen en delen met hun netwerk in ruil voor een gratis producten, kortingen of andere prijzen.

Net als bij de eerste groeifase is het ook mogelijk win acties in te zetten. Deze zullen natuurlijk minder grote prijzen hebben maar kunnen wel voor veel interactie zorgen omdat het laagdrempelig en fun is. Zo doet deze boekenwinkel een ''Mystery Box'' win actie bij iedere duizend volgers:

 

5. User Generated Content is key

UGC is een waardevolle aanvulling voor een contentstrategie. Het is een kosteneffectieve manier om nieuwe content te creëren, aangezien het vaak (gratis) wordt gemaakt door gebruikers zelf. Dit is vooral nuttig voor kleinere bedrijven met een beperkt marketingbudget. 

Mensen vertrouwen steeds meer op de mening van anderen dan op de marketingboodschappen van een merk. UGC geeft een stem aan de consumenten en helpt jouw potentiële klanten bij het nemen van beslissingen. UGC wordt niet gezien als ''influencer marketing'' omdat het content is van echte klanten. Hierdoor komt jouw merk veel authentieker over. 

Het bied een breed scala aan verschillende perspectieven en ideeën, waardoor jouw merk meer diverse en inclusieve content kan creëren en jouw gewenste publiek kan aanspreken. UGC focust op het vergroten van de betrokkenheid met jouw merk en het creëren van community met jouw merk. NIEMAND doet dit beter dan Gopro:

 

6. Organiseer je content met een content kalender

Als je een knallende social media contentstrategie wilt creëren, is het belangrijk om vooraf je onderwerpen te plannen. Zo kun je de tijd nemen om onderzoek te doen naar onderwerpen en content-ideeën die echt resoneren met je publiek. Je moet verschillende soorten posts creëren om de persona’s van jouw doelgroepen te interesseren. Een goede content strategie richt zich voor 80 tot 90% op video's, samen met stories is dat tegenwoordig het enige op je tijdlijn wat echt de aandacht pakt. 

Een social content kalender geeft je inzicht in je toekomstige social media content, georganiseerd op datum en per platform. Dit helpt je om je content te organiseren, campagnes te beheren en een vast schema te creëren. Enkele belangrijke onderdelen die je moet opnemen in je social media kalender zijn:

  • Het platform - Op welke social media kanalen je content zal worden gepubliceerd.
  • De datum en tijd - Wanneer je content zal worden gepubliceerd.
  • Creatieve elementen - Zoals video's, afbeeldingen, links, bijschriften, hashtags voor elke post of call to actions

Gebruik data om jouw werk te sturen; zorg ervoor dat je je berichten inplant op een vast tijdstip, zodat je publiek op jouw berichten kan vertrouwen en de algoritmen je content vaker laten zien. Wanneer en hoe vaak je content moet plaatsen, hangt af van jouw niche en wanneer jouw publiek online actief is. Over het algemeen is de richtlijn 4x per week posten. Meet vervolgens de resultaten van je berichten met de in-app analyse tools. Deze inzichten kun je vervolgens gebruiken om nieuwe ideeën te bedenken of om succesvolle content te hergebruiken. 

 

Wil je gelijk aan de slag?

Met ons template haal jij het maximale uit je social inspanningen. Download hier onze gratis content kalender, maak een kopie en vul hem in naar jouw wensen.

Gratis Download

Tags