Wat je moet weten over commercieel gebruik

3 min leestijd
11 november 2020

Tegenwoordig maken we veel verschillende soorten content voor bijvoorbeeld social media, blogposts, e-mails, nieuwsbrieven. Maar ook ander promotiemateriaal zoals posters, flyers en abri's. 

Hiervoor gebruiken we een breed scala aan ontwerptools, waaronder bijvoorbeeld Adobe Photoshop, Canva en Getty Images.

Toch staan we niet stil bij de vraag: kan en mag ik deze software en content ook echt voor zakelijke doeleinden gebruiken?

Grote kans dat jouw collega's je er al van overtuigd hebben dat wat ze maken commercieel mag. Maar ondanks dat is het nog steeds van cruciaal belang dat je bekent bent met het ‘commerciële gebruik’ van content. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. 

Laten we hier eens kijken naar de verschillen tussen commercieel gebruik en niet-commercieel gebruik.

 

Wat is commercieel gebruik?

Commercieel gebruik beschrijft elke activiteit waarbij je een product of dienst gebruikt voor een financieel gewin. Dit geldt niet alleen voor beelden maar ook wanneer je software gebruikt om marketingmateriaal te maken. Het materiaal dat je maakt wordt namelijk gebruikt voor zakelijke doeleinden met de bedoeling de verkoop te verhogen. Commerciële activiteiten omvatten het ontwerpen van merchandise of het maken van visuals voor online of offline advertenties.

Simpel gezegd, elke activiteit die je bij jouw bedrijf uitvoert, komt in aanmerking voor ‘commercieel gebruik’, aangezien het uiteindelijke doel is om (meer) verkopen te genereren.

Je moet daarvoor wel de juiste commerciële licentieovereenkomst aanschaffen van de ontwerpsoftware of tools van derden die je gebruikt.

Commercieel gebruik strekt zich ook uit tot offline activiteiten. Stel dat je Adobe gebruikt om een ​​reclamebord te ontwerpen en FontCreator om het lettertype te bewerken dat je voor dat reclamebord gaat gebruiken. In dit geval gebruikt je het reclamebord voor zakelijke doeleinden met de wens om financieel gewin te behalen met je advertentie, dat betekent dat het voor commercieel gebruik is.

Wat is niet-commercieel gebruik?

Een niet-commerciële activiteit is elke activiteit waarbij er geen financiële transactie betrokken is. Dit beperkt je mogelijkheden vaak tot alleen persoonlijk gebruik. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde tools of software gebruiken voor een schoolproject, om een cadeau te ontwerpen of zelfs om je huis te versieren.

Simpel gezegd, niet-commercieel gebruik omvat elke activiteit die je uitvoert en die je niet voor marketing of verkoop met winstoogmerk maakt. Veelvoorkomende voorbeelden van niet-commercieel gebruik hebben vaak betrekking op onderwijs. 

Als voorbeeld: vaak gebruiken mensen bepaalde software of zelfs merklogo's bij het ontwerpen van geschenken voor dierbaren. Als je kleine broertje geobsedeerd is door Disney, kun je een zelfgemaakt t-shirt met Disney-thema voor hem maken en het Disney-logo gebruiken. Je zou hetzelfde t-shirt echter niet op Etsy mogen verkopen, aangezien je geen commerciële licentie hebt om het Disney-logo te gebruiken en je in ruil voor je ontwerp geld verdiend.

Beperkt commercieel gebruik

De laatste definitie die we moeten behandelen is ‘beperkt commercieel gebruik’, dat valt in een grijs gebied tussen commercieel en niet-commercieel gebruik.

Simpel gezegd betekent beperkt commercieel gebruik dat je de software, het ontwerp, het logo of de tool kunt gebruiken voor producten die je wilt verkopen, maar alleen voor een beperkt bedrag. Stel dat je een Getty Image-overeenkomst hebt waarin staat dat je een afbeelding maximaal 5.000 keer mag gebruiken, dan is dat beperkt commercieel gebruik.

Dit betekent dat je die afbeelding niet moet gebruiken als je van plan bent het ontwerp te verspreiden onder een publiek dat groter is dan 5.000. Als je van plan bent materialen te ontwerpen die bijvoorbeeld naar 100 van jouw beste klanten worden verzonden, is het acceptabel om die afbeelding op die materialen te gebruiken.

 

Nu weet je de verschillen tussen commercieel en niet commercieel gebruik bij zowel beeld als voor software. Overleg, bij twijfel, altijd met een jurist om ervoor te zorgen dat je je altijd aan de wet houdt als het gaat om het maken van marketingmateriaal. Zo kom je nooit voor vervelende verrassingen (of rekeningen) te staan!

 

Tags