Google analytics 4: Wat verandert er en hoe speel je hier op in?

3 min leestijd
26 september 2022

Als marketing- of communicatieprofessional weet je dat data ontzettend belangrijk is en ben je waarschijnlijk wel bekend met Universal Analytics (ook wel Google Analytics 3). Toen Google aangaf dat er een update naar het nieuwe Google Analytics aankwam, was er wel even paniek in marketingland. Wat gaat er precies gebeuren? En wat heeft het voor gevolgen voor Home of the Brave en zijn klanten? In dit artikel leggen we precies uit wat je kunt verwachten.

Vanaf juli 2023 wordt GA3 niet meer ondersteund door Google. Met het nieuwe Google Analytics (GA4) moet je opnieuw je data opbouwen, dit wordt namelijk niet meer ingeladen vanuit GA3. Hierdoor is het van belang dat je momenteel ook nog GA3 blijft gebruiken. GA3 zal echter geen updates meer faciliteren en daardoor zal het steeds minder relevante informatie bieden. Dus tijd om over te stappen!

Google analytics 4: wat is het precies?

Het nieuwe Google Analytics is dus Google Analytics 4. In de bèta-versie, die sinds 2019 beschikbaar is, heette dit nog App & Web Property. Het grote verschil met GA3 is het verzamelen en meten van data, van zowel apps als websites (of allebei!) op één plek. Deze verzamelplek wordt ook wel een property genoemd. Tot voor kort bestond er dus een aparte property voor de website en een aparte property voor de app. Met Google Analytics 4 worden deze 2 losse property’s gecombineerd tot één property. ‘Is het dan alleen geschikt voor bedrijven die naast hun website ook een app hebben?’ Het korte antwoord: nee. Dit is ook meteen de reden waarom de oude naam is veranderd. Google Analytics is gewoon beschikbaar voor bedrijven die enkel een website (of enkel een app) hebben.

Wat gaat er allemaal veranderen voor het nieuwe Google Analytics?

De nadruk van Google Analytics 4 ligt op het datamodel. Waar het ‘oude analytics’ nog gebruik maakte van een session-based model, maakt GA4 gebruik van een event-based model.
In Jip en Janneke taal: niet de sessie van de websitebezoeker, maar de dingen die de websitebezoeker doet op je website zijn leidend bij de metingen. Hierdoor kunnen conversies zeer gedetailleerd geregistreerd worden.

Bijvoorbeeld: binnen GA4 staat het meten van waardevolle acties centraal. We meten geen sessies of paginaweergaven, maar we meten vooral ‘events’ zoals kliks. Zo kunnen we bijvoorbeeld voor Home of the Brave een conversie in GA4 aanmaken voor ‘interesse in videomarketing’ waarbij een bezoeker één of meer pagina’s op onze website over videomarketing heeft gelezen en hij zich vervolgens heeft ingeschreven op onze nieuwsbrief. In GA3 zou je deze combinatie van pageviews en events niet kunnen gebruiken voor het registreren van een doel-conversie. Met dit datamodel ben je dus een stuk beter voorbereid op de toekomst.

schema_GA4-min

 

GA4 en de verdwijning van third-party cookies

De laatste tijd is er veel te doen rondom online privacy, wat begon met de invoering van de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG). Consumenten willen niet langer ‘achtervolgd’ worden door advertenties. Ken je dat? Dat je schoenen op Zalando bekijkt en dat je vervolgens wekenlang advertenties krijgt van precies dat ene paar schoenen. Door de afschaffing van third-party party cookies gaat dat eind 2023 verdwijnen.

De verdwijning van third-party cookies heeft grote impact op de data die je om privacy redenen kan en mag verzamelen. Een mogelijke oplossing hiervoor is het event-driven datamodel van het nieuwe analytics. GA4 kan namelijk potentiële doelgroepen herkennen op basis van machine learning en historische data. We moeten nog maar afwachten of Google in de praktijk het gat van third-party-tracking achter zich kan laten, maar het is goed om in ieder geval alvast een alternatief te hebben.


Nieuwe event-based doelgroepen en voorspellende doelgroepen

Met GA4 is het mogelijk om doelgroepen te maken op basis van ‘events’ die gebruikers uitvoeren. Wanneer bijvoorbeeld 1000 bezoekers een bepaalde serie aan events heeft uitgevoerd op jouw website, kan je deze bundelen en opnieuw bereiken met jouw campagnes. Dit zijn mensen die interesse hebben en die je daarom moet blijven targeten. 

Nog een voordeel: met GA4 is het mogelijk om een voorspellende doelgroep te maken, op basis van de data over gebruikers die een event hebben uitgevoerd. Het is vergelijkbaar met de Look A Like doelgroep van Facebook. Zo kan Google een doelgroep aanmaken van mensen die lijken op de 1000 bezoekers uit het vorige voorbeeld. Zo retarget je niet alleen jouw doelgroep, maar boor je ook een nieuwe klantgroep aan.


Cross-platform meten wordt makkelijker

Cross-platform is finally here! In GA4 is het mogelijk om verzamelde data van jouw website te combineren met de data van jouw mobiele app. Zo krijg je meer inzicht in de prestaties van de verschillende platformen, en kun je deze eenvoudiger met elkaar vergelijken. Om dit te doen dien je binnen de GA4 property beide platformen toe te voegen als zogeheten gegevens streams. Hierdoor krijg je inzicht in de verschillende platformen die mensen gebruiken. Je krijgt daarnaast inzicht in welk apparaat vaak leidt tot een conversie en op welke apparaten de marketingcampagnes het beste presteren.

Handig om te weten!

Hoe eerder je GA4 installeert, hoe langer je de tijd hebt om te wennen aan de nieuwe interface. In GA4 zitten namelijk een aantal nieuwe functionaliteiten waarvan het belangrijk is om te begrijpen wat deze nieuwe functionaliteiten zijn en wat je ermee kunt.

Wil jij hiermee aan de slag, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?
Wij helpen je natuurlijk graag! Neem contact op via onderstaande knop!

Vrijblijvend advies

 

Tags