Meer leads en klanten met een responsive website ontwerp

3 min leestijd
11 november 2020

Het is geen geheim dat steeds meer mensen toegang hebben tot internet het internet met hun mobiele apparaten naast of in plaats van desktop computers. Maar wat ze op die mobiele apparaten doen, is nog aantrekkelijker voor marketeers zoals wij.

40% van de consumenten gebruikt hun mobiele apparaat om onderzoek te doen voordat ze een persoonlijke aankoop doen. Meer dan de helft doet routinematig aankopen met hun smartphone, en 55% van de shoppers doet mobiele aankopen nadat ze producten op sociale media hebben gevonden.

Als gevolg hiervan genereren bedrijven met responsieve websites meer leads en behouden ze een steeds groter concurrentievoordeel ten opzichte van bedrijven waarvan de website niet responsive is.

Maar wat is een responsive website ontwerp precies, hoe werkt het en waarom zou je de overstap maken? Deze blog is bedoeld om die vragen te beantwoorden, een aantal overtuigende statistieken te bieden en je de belangrijkste kenmerken van een responsive design te leren die je zou moeten kennen. Aan de slag!

Wat is een responsive website?

Responsive webdesign verwijst naar een website die is ontworpen met mobielvriendelijke functies, inhoud en media. Responsieve websites veranderen en passen zich aan aan elk apparaat dat een bezoeker gebruikt, inclusief smartphones, tablets en desktops.

Responsive webdesign is niet langer een suggestie; het is een cruciale investering om je merkbekendheid op te bouwen, de gebruikerservaring (UX) te verbeteren en meer sitebezoekers te laten converteren.

Het bespaart je bedrijf ook kostbare tijd. Je kunt onmogelijk een aparte website ontwerpen voor elk apparaat dat jouw bezoekers gebruiken, om nog maar te zwijgen over de toekomstige technologieën. Responsive webdesign zorgt ervoor dat jouw website compatibel is met alle apparaten en schermen om een goede ervaring te garanderen.

Maar waarom is een responsive webdesign zo belangrijk?

Waarom responsive webdesign belangrijk is

Met een responsive ontwerp kun je een breder, meer betrokken publiek bereiken, waar en hoe ze ook browsen.

Wat nog belangrijker is, een gebrek aan responsive webdesign kan het tegenovergestelde doen: het kan websitebezoekers wegjagen omdat je geen goede mobiele ervaring biedt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je tot 90% van je potentiële klanten kunt verliezen door een slechte mobielvriendelijke ervaring.

Dat zijn veel klanten - en inkomsten.

Laten we drie belangrijke voordelen van responsive webdesign bespreken.

1. Responsive webdesign helpt consumenten uw website te ontdekken.

Veel mensen gebruiken Google op hun mobiele apparaten - 63% zelfs. Google straft ook websites die niet mobielvriendelijk zijn. De mobile-first indexering kan van invloed zijn op hoe je website scoort en kan ervoor zorgen dat deze wordt tegengehouden op pagina's met zoekresultaten van zoekmachines (SERP's) ten gunste van websites van concurrenten die wel een mobielvriendelijke website hebben.

Dus als het merendeel van jouw doelgroep op hun smartphone zoekt en is jouw website niet responsive dan vinden klanten jouw website mogelijk helemaal niet.

2. Responsive webdesign zorgt ervoor dat shoppers langer op uw website blijven

De bouncepercentages van websites op smartphones zijn bijna 40% (in vergelijking met slechts 27% voor tablets). Bovendien garandeert een webpagina die in vijf seconden of minder is geladen, 70% langere kijk sessies dan websites die er langer dan 5 seconden over doen.

Mobiele gebruikers verwachten snelle website-ervaringen van hoge kwaliteit (Google ook) - verwachtingen waar je aan kunt voldoen met een responsive ontwerp.

3. Responsive webdesign zorgt voor positieve merkherkenning en vertrouwen bij de consument

Ten slotte zegt 57% van de consumenten dat ze een bedrijf met een slecht ontworpen mobiele website waarschijnlijk niet aanbevelen. Uit hetzelfde rapport blijkt dat meer dan de helft van de online shoppers die ontevreden is over de online aanwezigheid van een bedrijf, het bedrijf waarschijnlijk niet aanbevelen.

Responsive website ontwerp is een fijn voor online shoppers. Het moedigt hen aan om jouw bedrijf aan te bevelen en zorgt ervoor dat ze terugkomen om meer te kopen.

Reageer op uw publiek met responsive ontwerp

Met zoveel consumenten die winkelen en browsen op hun mobiele apparaten, is een responsive design voor je website een absolute must-have. Zonder een mobielvriendelijke website kun je leads, klanten en inkomsten mislopen.

Is jouw website nog niet mobielvriendelijk of kunnen er nog elementen geoptimaliseerd worden? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende website scan. Dan kijken we meteen hoe goed je in de zoekmachine scoort.

 

Tags