Sinterklaas, Kerstmis, End of Season sales. Black Friday & Nieuwjaar; in Q4 zijn er genoeg feestdagen waarop bedrijven inspringen, jij doet met je bedrijf waarschijnlijk ook mee aan minstens één van deze sale momenten.
Of je meedoet of niet, je ziet je CPC & CPM prijzen stijgen door de toenemende concurrentie. Speel je het slim, dan zie je je sales ook stijgen!
Goede sales resultaten behalen in deze momenten is erg prettig, en levert waardevolle data aan je SEA campagnes op de long-term, maar op de short-term?...
Google houdt van automatiseren, heel erg veel zelfs. Ook in 2023 gaat de automatisering trend van Google groeien.
En ze zijn er ook goed in ( ofja, ze worden er beter in ).
Maar het heeft wel even tijd nodig en is een beetje traag in weten wat er nou aan de hand is. En tijdens unieke actieperiodes (bijv. Black Friday) heeft Google deze tijd niet.
Campagnes die veel blijven uitgeven omdat ze nog niet adequaat kunnen herkennen dat het feestje voorbij is - letterlijk.
Je SEA campagnes zien de toename in sales en als een GO signaal om méér volume te pakken. Dit wil je normaal gesproken ook hebben: Gaat het goed/beter met je bedrijf? Dan moeten je marketingcampagnes (snel) opschalen.
Maar tijdens actieperiodes zal je conversiepercentage waarschijnlijk weer zakken, iets waar Google niet snel op kan reageren.
Ons advies is om het advertentie geweld in Q4 niet uit de weg te gaan.*
Je kan volgend jaar kiezen om wel actief mee te doen, dan kan je data van vorig jaar goed gebruiken.
*Alleen onder uitzondering, en op case-by-case basis raden we dit af.
Zelfs als je de strategie volgend jaar niet wijzigt is de data die je verzamelt tijdens de feestdagen "advertentiechaos" waardevol. Met de juiste aanpak overleef je deze periode. 😉
Werk met een budget pacer zodat je meedoet, op je eigen termen. Bepaal je max. kosten en gebruik 75% van dit budget als je mediakosten voor de maand. Indien mogelijk, stel je pacer in het begin iets lager in zodat je ruimte overhoud voor eventuele overspend.
Stel seizoensgebonden aanpassingen in. Hier kan je opgeven welke veranderingen je verwacht in je conversieratio, zowel positief als negatief. Stel dit voor een periode van maximaal 14 dagen!
Meerdere oplossingen zijn mogelijk en zoals bij zoveel dingen is het vaak een case by case situatie.
Wil je weten wat het beste werkt voor jouw bedrijf? Neem contact op voor vrijblijvend advies.