7 principes van een kick-ass logo ontwerp

clock
Leestijd: 3 minuten

Paul Rand, misschien wel de beste grafisch ontwerper die ooit heeft geleefd en het genie achter logo's voor IBM, Westinghouse, UPS, ABC en anderen, zei dit over logo's:

“If, in the business of communications, ‘image is king,’ the essence of this image, the logo, is the jewel in its crown.”

Dat is heel veel power voor zo'n uniek stuk grafisch ontwerp om op zichzelf te staan. Omdat het doel is om iets te creëren dat bedoeld is om deze enorme verantwoordelijkheid te dragen, benaderen grafisch ontwerpers deze projecten met een mix van spanning, angst, onrust en trots.

Gelukkig zijn er een aantal principes die de ontwikkeling van een effectief logo's stuurt.

Logo ontwerp elementen en principes

  1. Eenvoud
  2. Gedenkwaardig
  3. Originaliteit
  4. Modern en toch tijdloos
  5. Balans
  6. Complementair
  7. Veelzijdigheid

1. Eenvoud

De beste logo's zijn de logo’s die de kijker een onmiddellijk en duidelijk gevoel van jou geven. Ze zijn clean en overzichtelijk. Over het algemeen, less is more, eenvoud heeft vaak meer impact. Zoals dit:

NPO-logo-voorbeeld-eenvoud

Onthoud dat logo's op verschillende manieren worden gebruikt, op verschillende platforms en in verschillende formaten. In de meeste gevallen verdwijnen fijne details. Een sterk logo bevat weinig elementen. Alle elementen samen maken deel uit van wat jij probeert de communiceren. Als je elementen in je logo hebt die niet bijdragen aan het geheel, verwijder deze dan.

2. Gedenkwaardigheid

Een logo moet in één oogopslag gemakkelijk worden teruggeroepen in het geheugen. Eén blik is in de meeste gevallen alles wat je logo van de meeste mensen krijgt. 

Zoals elk symbool moet je logo staan voor iets unieks, en het moet gemakkelijk herinnerd worden. Als iemand die jouw logo heeft gezien, onmiddellijk de basiselementen kan beschrijven kun je ervan uitgaan dat ze jou herkennen tussen alle andere logo’s in bijvoorbeeld een supermarkt. Een logo dat complex is en overdreven gestileerd is, zal voor de doelgroep moeilijk te ‘begrijpen’ zijn en bijgevolg gemakkelijke te vergeten.

ABN-Macdonalds-voorbeeld-logos-gedenkwaardigheidshell-NS-apple-logo-voorbeelden-gedenkwaardigheid

3. Originaliteit

Neem geen genoegen met een logo die lijkt op de massa. Zoek naar logo's in jouw branche en zoek naar vergelijkingen en probeer ze vervolgens niet na te bootsen. Telecom is gevuld met logo's van wereldbollen, technologie en elektronica merken hebben vaak swooshes in hun logo en  logo's en tandheelkunde heeft in de meeste gevallen logo's met tanden of glimlachen (of beide - zie hieronder).

Deze zijn allemaal logisch en communiceren wat de bedrijven willen, maar als je hetzelfde doet, verlies je alle hoop om opgemerkt te worden.

AT&T-logo-voorbeeldTandarts-logo-voorbeeldSamsung-logo-voorbeeld

4. Modern en toch tijdloos

‘Modern’ is ‘vandaag’, maar niet zo ‘vandaag’ dat je logo er over vijf jaar raar uitziet.

Modern is anders dan trendy. Een trend is ‘hot vandaag’ en zal natuurlijk (soms gelukkig) overgaan - waarschijnlijk eerder dan later. Modern is daarentegen minder gestileerd en meer ingetogen; het legt de relevante kenmerken van de tijd vast zonder zichzelf in detail te verliezen.

Een logo moet modern zijn in die zin dat het eigentijds moet zijn, maar niet zo genuanceerd met 'hot' componenten dat wanneer die trend zijn beloop heeft gehad, je iets achterhaalds hebt. Want dan voelt je bedrijf verouderd tegenover je prospects.

Je algehele aanpak moet modern zijn, evenals specifieke elementen, kleuren en lettertypen.

Sommige logo's zijn in de loop van de tijd weinig veranderd, alleen aangepast om ze moderner te maken, maar de essentiële elementen zijn intact gebleven. Kijk eens naar Starbucks en Shell.

Starbuck-evolutie-logo-voorbeeldShell-logo-evolutie-voorbeeld

5. Balans

De beste logo's zijn ontworpen volgens de principes van proportie en symmetrie. Hieronder kunt je zien hoe zowel het Apple-logo als het Twitter-logo cirkels van evenredige waarden en symmetrie gebruiken om een aangename, evenwichtige esthetische kwaliteit te creëren. Een beetje zoals de gulden snede.

Twitter-Apple-logo-voorbeeld-balans

6. Complementair

In je logo moet het grafische ontwerp samenwerken met het lettertype en elkaar versterken. Tenminste dat zouden ze moeten doen. Als je grafische ontwerp strak en lineair is, gebruik dan geen lettertype dat complex en speels is. Deze twee elementen moeten echt één zijn, ook als je ze afzonderlijk van elkaar gebruikt.

Pepsi-voorbeeld-logo-complementairRedbull-logo-voorbeeld-complementairFanta-logo-voorbeeld-complementair

7. Veelzijdigheid

Je logo gaat op verschillende manieren en in meerdere contexten gebruikt worden. Een aantal voorbeelden zijn:

  • T-shirts, petten en andere kledingstukken
  • Pennen, sleutelhangers, bidons
  • Zeer horizontale en uiterst verticale banners
  • Op zowel zwarte als witte achtergronden (daarom wordt een logo ook altijd diapositief gemaakt)
  • Heel groot en heel erg klein
  • Naast andere bedrijfslogo's,

Je logo moet zijn integriteit behouden en zijn doel dienen, ongeacht het gebruik ervan. Een logo moet in alle situaties werken. 

Aan de slag met een kick-ass logo!

Als je alleen met je logo wilt opvallen dan is het werk van een ontwerper makkelijker. Dit kan ook door iets te ontwerpen wat extreem minimalistisch is. Maar opvallend zijn is maar één element van een goed logo. Er komt nog veel meer bij kijken voordat je een kick-ass logo hebt. Ben jij op zoek naar een logo of heeft jouw logo een upgrade nodig? Wij gaan graag voor jou aan de slag!

 

Een logo moet in één oogopslag gemakkelijk worden teruggeroepen in het geheugen. Eén blik is alles wat je logo krijgt.