Het is een harde waarheid dat wanneer jouw bedrijf niet aanwezig is op dit zoekplatform, je een hele hoop klanten en leads misloopt. Je kan snel succes behalen met zoekwoordenadvertenties (SEA), maar het echte goud is succes behalen met gratis, organische zoekresultaten (SEO).
Maar dit goud vinden? Dat doe je niet zomaar.
In deze korte gids helpen we je met het bouwen van een zoekmachine optimalisatie (SEO) strategie.
Als ons wordt gevraagd om uit te leggen wat SEO is, dan noemen we het vaak een strategie om ervoor te zorgen dat wanneer iemand jouw product- of service googelt, dat zij jouw website vinden. Een korte versie: Een goed werkende website hebben, voor jou en je bezoeker.
Maar dit vereenvoudigt de discipline een beetje. SEO houdt namelijk geen rekening met elementen zoals de verschillende behoeften van een klant of klantinformatie. SEO drijft twee dingen: rangschikking en zichtbaarheid. Beiden zijn verantwoordelijk voor het behalen van de belangrijkste SEO-doelstellingen: verkeer en conversies.
Rangschikking: dit is een proces dat zoekmachines gebruiken om te bepalen waar een bepaalde webpagina in SERP's (Search Engine Results Page) moet worden geplaatst. Simpel gezegd: welke plaats jouw site komt te staan in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld pagina 1 positie 4 of pagina 3 positie 9.
Zichtbaarheid: deze term beschrijft hoe prominent een bepaald domein is in de resultaten van zoekmachines. Met een hoge zichtbaarheid is uw domein prominent aanwezig in SERP's. Lagere zoek zichtbaarheid treedt op wanneer een domein niet zichtbaar is voor veel relevante zoekopdrachten.
Om je website te optimaliseren voor de zoekmachine moeten we kijken naar de drie SEO-pilaren: Techniek, Content & Autoriteit.
Om goed te kunnen scoren in de zoekmachine moet je website technisch in orde zijn. Dit betekent ten eerste dat je website op het internet te vinden moet zijn. Vervolgens gaat Google er met zijn crawlers overheen en scant hij de website op de verschillende onderwerpen door trefwoorden te identificeren. Uiteindelijk voegt Google het toe aan zijn indexering.
Klinkt eenvoudig, toch? Niets om je zorgen over te maken; als jij jouw website zonder problemen kunt bezoeken, dan kan Google dat vast ook wel.
Helaas, zo makkelijk is het niet. Een webpagina ziet er voor een zoekmachine anders uit dan voor jou. De crawlers van Google ‘zien’ alleen de code. Jouw toffe, blitse one-pager website die via mooie visuals uitlegt wie je bent? Crawlers kunnen daar niks mee.
Een aantal technische punten waar je aan moet voldoen om een goede technische SEO score te bemachtigen:
Je website moet een ‘schone’ code hebben: Door een schone code te hebben kunnen de crawlers de code goed lezen en linkjes volgen.
Je website moet gebruiksvriendelijk zijn. Goede pagina's, heldere navigatie & makkelijk in gebruik. Er wordt steeds meer gezocht op mobiele apparaten, en als jouw website niet mobile-friendly / responsive is dan zal dit gevolgen hebben voor je indexering.
De laadsnelheid van je website: Mensen hebben tegenwoordig een erg korte aandachtsspanne. Als jouw website niet snel genoeg laad vertrekken je bezoekers weer en zal Google je negatief beoordelen.
Welke technische SEO issues spelen voor jou kan je gemakkelijk achterhalen met bijvoorbeeld Google Search Console, of met de betaalde tool SEMRush.
Elke keer wanneer je de zoekmachine gebruikt, zoek je naar inhoud, bijvoorbeeld informatie over een bepaald probleem.
Het antwoord van je probleem kan in verschillende vormen komen. Het kan tekst zijn, zoals een blog bericht of een webpagina. Maar het kan ook een video, productaanbeveling en zelfs een bedrijfsvermelding zijn.
Het is allemaal content.
Content is om twee redenen erg belangrijk:
Tijdens het crawlen van een pagina bepaalt Google het onderwerp van de pagina. Door elementen zoals paginalengte of de structuur ervan te analyseren, kunnen ze de kwaliteit van de pagina beoordelen. Op basis van deze informatie kunnen zoekalgoritmen de zoekopdracht van een persoon koppelen aan de pagina's die volgens hen het meest relevant zijn.
Om op het gebied van content interessant te zijn voor de zoekmachine kun je aan de slag met een aantal verschillende onderdelen.
Keyword onderzoek: wat zijn onderwerpen waar jouw doelgroep naar op zoek is, welke zoekwoorden gebruiken zij en zorg ervoor dat je deze keywords gebruikt in je content.
Meta titles en meta descriptions: wanneer je webpagina in de zoekresultaten verschijnt komt deze er te staan met een titel (meta title), URL en tekst eronder (meta description). Zorg ervoor dat deze tekst zo aantrekkelijk mogelijk is en de zoekende doelgroep triggert om door te klikken naar jouw site.
Optimalisatie op de webpagina: zorg dat het belangrijkste van de pagina (je titel) een H1 tag heeft, dat je afbeeldingen een ALT-tag hebben en je het belangrijkste keyword in de eerste 100 woorden noemt.
Als laatste behandelen we Autoriteit. Autoriteit is het lastigste van de drie SEO pilaren. Waarom is dat het geval?
Content en techniek heb je (grotendeels) zelf in handen. Je autoriteitsscore vraagt hulp van buitenaf. Je autoriteitsscore reflecteert je (online) betrouwbaarheid. Deze online betrouwbaarheid wordt dan weer uitgedrukt in hoeveel websites refereren naar jouw website met een hyperlink. Zie het alsof een nieuw iemand bij je vriendengroep wilt aansluiten tijdens een stapavond: iemand die in z'n uppie bij je groep komt staan vertrouw je minder snel dan wanneer diegene door een van je vrienden wordt geïntroduceerd. Zo werkt het ook met je autoriteit.
Autoriteit bouw je door hyperlinks naar jouw website op andermans website te plaatsen - iemand anders refereert naar jouw website. De kwaliteit van deze verwijzing doet ertoe: een hyperlink van één bekende website met veel bezoekers is vele male meer waardevol dan 10 referenties van spamwebsites. Deze hyperlinkjes noemen we backlinks, externe linkjes naar jouw website. De websites die deze backlinks plaatsen noemen we referring domains. De overkoepelende term en verzamelnaam voor het plaatsen van backlinks en referring domains noemen we [external] linkbuilding.
Met interne linkbuilding leg je verbanden tussen de content die je op jouw eigen website hebt staan. Bijvoorbeeld: iemand in een webshop bezoekt een product, onder dit product staan vergelijkbare artikelen. Of je verwijst in de lopende tekst van een blog naar een andere relevante blog op je website.
Externe linkbuilding heeft de grootste uitdaging. Dit zijn zowel uitgaande links (bijvoorbeeld bronvermeldingen in een blog) als andere websites die jou noemen en doorverwijzen naar jouw website. Bijvoorbeeld: een (online) tijdschrift heeft over jouw product geschreven en zetten een linkje van jou op hun website zodat de bezoekers kunnen doorklikken.
Nu ken je de 3 kerncomponenten van SEO: techniek, content en autoriteit. Alle drie zijn ze essentieel om een website in de zoekresultaten te krijgen. Maar vergeet niet dat SEO vooral tijd nodig heeft om de resultaten te tonen, en vanwege de personalisatie in Google zijn ook niet alle resultaten hetzelfde voor iedereen.
Zelf veelvuldig Googlen zegt dus nog niks over jouw positie, je vindbaarheid of die van je concurrenten. Daarvoor heb je externe SEO tools voor nodig. SEMRush is hierin koning; het geeft je inzicht in je eigen prestaties maar ook die van je concurrent.
Wil je zelf even checken wat je positie in Google is ten opzichte van je concurrentie? Doe dit dan altijd in een incognito venster. Zo krijg je de meest betrouwbare resultaten.
Wil je een vrijblijvende SEO scan, of heb je hulp nodig met een van de componenten van SEO? Neem contact op voor een vrijblijvend advies.