Facebook heeft gemiddeld 3 miljard gebruikers - van CEO's tot studenten tot consumenten. En hoewel alle doelgroepen er aanwezig zijn, is het vanuit marketingoogpunt niet altijd gemakkelijk om met hen in contact te komen.
Voor merken is het organisch posten op Facebook niet meer genoeg, zeker niet voor degenen die net beginnen met marketing op Facebook. Facebook verdient zijn geld met advertenties. Niet gek natuurlijk dat we tegenwoordig gedwongen worden om te betalen voor bereik. Maar om geen advertentiebudget te verbranden is het slim je eerst te verdiepen in Facebook-advertenties. Zo levert jouw investering ook het resultaat op die je wilt.
Dus, hoe zien die Facebook-advertenties eruit? Als je op zoek bent naar praktische tips voor een succesvolle Facebook advertentie dan bent je op de juiste plek
Facebook-advertenties zijn uitstekend om te gebruiken in je marketingstrategie, maar het is niet zo eenvoudig als Facebook betalen en in ruil daarvoor klanten en inkomsten verwachten. In plaats daarvan moet je een duidelijke advertentiestrategie opstellen, waarbij je precies weet welke advertentie welk doel ondersteund.
Door doelen te bepalen kun je je succes beter meten. Door de statistieken bij te houden die er toe doen kun je zelfs betere advertenties maken. Kies de meest effectieve instelling voor je Facebook-advertenties, inclusief welke Facebook-advertenties je wilt gebruiken.
Visuele inhoud wordt niet alleen gunstiger beoordeeld in het Facebook-algoritme, maar de kans is ook groter dat deze wordt gedeeld en beter wordt onthouden in vergelijking met geschreven inhoud. De les voor Facebook-marketeers? Het maakt niet uit welk type advertentie u maakt, je afbeelding moet visueel aantrekkelijk zijn.
Als je een Facebook-advertentie met foto plaatst, zorg er dan voor dat de tekstuele elementen minder dan 20% van de afbeelding beslaan. Anders presteert uw advertentie niet. Overweeg een tool voor tekstoverlay te gebruiken om de verhouding te controleren voordat u uw advertenties live instelt.
Relevantie is cruciaal voor succes bij het gebruik van Facebook-advertenties. Onthoud dat u geld uitgeeft wanneer iemand uw advertentie bekijkt of erop klikt (afhankelijk van de instellingen die je gebruikt). Als je advertenties niet relevant zijn voor jouw doelgroep dan verspil je je geld (en tijd).
In februari 2015 lanceerde Facebook een functie op het Facebook-advertentieplatform dat advertenties beoordeelt en een relevantiescore geeft, vergelijkbaar met de advertentiepositie in Google Ads. Hoe relevanter je advertentie afbeelding, advertentietekst en bestemmingspagina is voor jouw gekozen doelgroep, hoe hoger de score - en hoe gunstiger Facebook je advertentie zal behandelen. Dat betekent dat je minder hoeft te betalen voor het bereik dat je genereert.
Wat levert het de lezer op als ze op jouw advertentie klikken? Waarin verschilt jouw product of dienst van iemand anders. Kortom welke waarde heeft jouw advertentie voor de doelgroep.
Je voorstel/aanbieding moet geloofwaardig zijn. Als je bijvoorbeeld zegt dat je de beste lunchbroodjes ter wereld hebt, dan kan de doelgroep daar aan twijfelen. Je kunt dan beter sociaal bewijs leveren zoals: “De lunchbroodjes waar elk jaar meer dan een miljoen mensen van houden! Probeer vandaag nog jouw broodje en ontvang 20% korting op je bestelling!”
Een mooie en relevante advertentie is geweldig, maar zonder een call-to-action (CTA) weet je doelgroep niet wat hij/zij vervolgens moet doen. Voeg een CTA toe zoals 'Koop nu en bespaar X%' of 'Aanbieding verloopt binnenkort' en geef je kijker een gevoel van urgentie. Je CTA moet mensen aanmoedigen om nu op de advertentie te klikken.
Nu we de basis van een goede advertentie besproken hebben, gaan we eens kijken naar de verschillende berichttypen die je kunt gebruiken en waarom deze vormen werken.
Videoadvertenties worden vrij groot weergegeven in de feed van de gebruiker en bieden meer interessante inhoud dan statische posts. Met de miljarden video's die elke dag op Facebook worden bekeken, dient het als een interessant - en potentieel winstgevend - advertentietype voor marketeers om uit te proberen.
Hoe kunt je je eigen video advertentie maken? Begrijp eerst de vereisten voor Facebook-videoadvertenties, inclusief lengte en videoformaat. We raden aan om de video zo kort mogelijk te houden, ook al kun je via Facebook een veel grotere video uploaden.
Een ander type media-advertenties op Facebook is het plaatsen van een afbeelding. Dit is een van de meest populaire soorten advertenties sinds Facebook de voorkeur gaf aan visuele inhoud. Het optimale formaat voor foto advertenties in de nieuwsfeed is 1200 x 628 pixels, anders wordt de afbeelding bijgesneden. Pas je afbeelding aan op de behoeften van de doelgroep en wat hen het meest zal aanspreken.
Een van de meest voorkomende advertentiedoelstellingen is het genereren van verkeer naar een externe (niet-Facebook) website. Je kunt dit doen met een ‘klikken op link’-advertentie.
Door een call-to-action-knop aan de advertentie toe te voegen, kun je klikken genereren naar een door jou opgegeven bestemming, vaak een bestemmingspagina op uw website. In combinatie met een aantrekkelijk aanbod en interessant beeldmateriaal, kun je een lagere kosten per klik (CPC) genereren dan andere soorten advertenties en een geweldige klikfrequentie.
Met advertenties met meerdere producten kunnen adverteerders meerdere producten in één advertentie presenteren. Kijkers kunnen door de afbeeldingen bladeren en op afzonderlijke links naar elk product klikken. Je kunt er van alles promoten, niet alleen producten, maar ook bijvoorbeeld verschillende blogposts, e-boeken of webinars.
Hier is een voorbeeld van een advertentie met meerdere producten van Shutterfly, samen met de extra afbeeldingen die in de advertentie worden gebruikt. Elke afbeelding heeft een ander aanbod om in één advertentie veel verschillende demografische gegevens aan te spreken.
Een retargeting-advertentie promoot een advertentie naar een specifieke lijst van eerder geïdentificeerde mensen. Heb je het al eens meegemaakt dat advertenties je achtervolgen op internet nadat je een bepaalde website hebt bezocht? Dat is een retargeting-advertentie en laten we eerlijk zijn ... retargeting kan soms een beetje eng zijn..
Facebook heeft dezelfde mogelijkheid. Een adverteerder kan adverteren voor een lijst met leads of klanten door een lijst met e-mailadressen te uploaden die hij al heeft of door een pixel op de website te plaatsen. Een goede retargeting-advertentie van een merk weet dat je al geïnteresseerd bent in zijn/haar product. Je hebt deze bijvoorbeeld bekeken maar nog niet gekocht.
Dit was het, het lijstje van advertenties die werken op Facebook met voorbeelden. Het Facebook Ads Manager-platform helpt je om op een eenvoudige manier jouw eigen advertenties in te stellen. Weet je niet waar je moet beginnen of wil je eens vrijblijvend sparren? Wij denken graag met je mee!