Heb je ooit een e-mail geopend om te ontdekken dat...
Deze e-mail fouten zijn slechts het topje van de ijsberg van alle mogelijke problemen die kunnen optreden. E-mailmarketing is complex en kan grote risico’s aan zich verbonden hebben als het gaat om hoe je e-mails er daadwerkelijk uitzien zodra ze in de inbox van je contacten terechtkomen. Helemaal als je verantwoordelijk bent voor een mega klantenbase.
Dus: wat moeten e-mailmarketeers allemaal controleren voordat ze hun e-mail de wereld in sturen en niet meer kunnen aanpassen?
In deze blog leggen we je het nut uit van een verzending checklist, de zes fasen voor het verzenden van de perfecte e-mail geven we 17 van de meest voorkomende (en kritische) checkpoints
Mailtjes met fouten hebben het potentieel om je merk te beschadigen en de prestaties van je e-mails aanzienlijk te verminderen. Daarom moet je als marketeer een lijst hebben met items die je moet controleren voordat je op verzenden klikt. Het doel zo’n e-mailcampagne checklist is eenvoudig: het helpt je veelvoorkomende fouten te vermijden. Een effectieve checklist bevat daarom een lijst van cruciale componenten en onderdelen van een e-mail die je moet controleren voor verzending.
Laten we eens kijken naar de zes fasen die van toepassing zijn bij het inzetten van e-mailmarketing campagnes.
Het eerste wat je moet doen is jouw doelen en publiek definiëren:
Stap één is - en moet altijd zijn - om het doel van je campagne te bepalen. Aan het begin van je planningsfase, vraag jezelf: wat is het doel? Is het om je publiek te informeren, aanmeldingen aan te moedigen of je abonnees terug te winnen?
Enkele doelstellingen zijn:
Vervolgens bepaal je hoe je je succes gaat meten - oftewel, je KPI's. Bijvoorbeeld:
Vervolgens moet je je doelgroep specificeren. Deze kunnen gebaseerd zijn op prospects vs. klanten, locatie, engagement activiteit, etc. Zorg ervoor dat je jouw contacten gesegmenteerd hebt en gebruik maakt van uitsluitingslijsten.
Nadat je je plan en e-mail strategie hebt vastgesteld, moet je de inhoud van je e-mail creëren. Deze volgende fase vereist dat je nadenkt over jouw boodschap, e-mail template en onderwerp:
Je inbox weergave is wat abonnees zien wanneer zij jouw e-mail ontvangen in hun inbox. Het is een van de eerste dingen die je contacten zien, dus je wilt een goede indruk maken.
Op basis van de standaard inbox instellingen zullen zij het volgende tegenkomen, dit zijn enkele zaken om te controleren:
Houd er rekening mee dat de weergave kan variëren afhankelijk van het apparaat en de e-mailsoftware die door de ontvanger wordt gebruikt. Het is daarom altijd een goed idee om te testen en te zien wat het beste werkt voor jouw specifieke publiek en e-mailinhoud.
Goed ontworpen e-mails zijn essentieel om je publiek te betrekken en resultaten te behalen. Overweeg deze punten dubbel te controleren om ervoor te zorgen dat je e-mails mooi, actiegericht en geoptimaliseerd zijn.
Om je inzichten te analyseren, moet je ervoor zorgen dat ze correct zijn opgezet, en dat je het volgende hebt bevestigd:
E-mail deliverability gaat over het juist verzenden van je e-mail zodat die in de inbox van je abonnee beland (en niet in de spam). Hier zijn enkele controlepunten om te overwegen:
Er moet veel gebeuren voordat je met een gerust hart op 'verzenden' kunt klikken. Hoe doelgericht je ook mag zijn, fouten gebeuren. Een pre-send checklist bij de hand hebben is de sleutel tot het verminderen van fouten en vergissingen - en uiteindelijk, het creëren van een de beste ervaring voor de ontvanger
Hopelijk kun je met deze checklist aan de slag om jouw e-mailmarketing inspanningen naar een hoger niveau te tillen. Heb je nog vragen of wil je sparren over jouw e-mailcampagnes? Neem dan contact op voor een vrijblijvend advies!