Blogs | Home of the Brave

6 SEO KPI's die iedere marketeer moet kennen

Geschreven door Home of the Brave | 11-nov-2020 12:38:58

Voor veel ondernemers is het scoren op de eerste pagina van Google het ultieme doel, en het visitekaartje voor het publiek om je content te bekijken. Elke SEO-strategie die ooit is bedacht, is erop gericht je daar te krijgen. Als je het gelukt is om hoog te scoren, heb je een behoorlijk groot voordeel ten opzichte van concurrenten als het gaat om het vinden van nieuwe klanten.

Bovenaan staan is echter niet altijd een garantie voor veel bezoekers. Als marketeer is het belangrijk om naar key performance indicators (KPI's) te kijken om te achterhalen hoe de content ervaren wordt door de doelgroep. Hieronder staan de SEO KPI's die je moet weten en om je succes in kaart te brengen.

  1. Organic traffic
  2. MRR-based metric
  3. Cost-per-click (CPC)
  4. Click trough rate (CTR)
  5. Cost per acquisition (CPA)
  6. Return on ad spend (ROAS)
 

1. Organic traffic

Organisch verkeer is een van de belangrijkste statistieken om bij te houden voor SEO. Houd er echter rekening mee dat dit niet de enige statistiek mag zijn die je bijhoudt. Je volgt dit in combinatie met andere KPI's. Consumenten zoeken in verschillende fases tijdens een koopproces. Dit koopproces verschilt per branche, maar is wel duidelijk te achterhalen voor een zoekresultaat.

Er zijn 3 vormen van zoekgedrag: Zoekgedrag met een oriënterende focus, zoekgedrag met een geïnteresseerde focus en zoekgedrag met een koopgerichte focus;

Zoekgedrag met een oriënterende focus is te herkennen aan de mate van algemeenheid. Hoe algemener een zoekopdracht, hoe sterker die gebruiker is in te schalen in de oriënterende fase. Een voorbeeld van een sterk oriënterende zoekopdracht is ‘mountainbike’.

De gebruiker met een meer geïnteresseerde focus zal gerichter op zoek gaan naar het product of de gewenste dienst. Bijvoorbeeld door een speciaal merk achter het product te zetten.

Koopgericht zoekgedrag is te herkennen aan de toevoegingen die een duidelijke koopintentie meedragen. Bijvoorbeeld de woorden goedkoop, bestellen en kopen.

Vanuit deze fases is het mogelijk om conversie optimalisatie toe te passen. Past de boodschap van de organische bestemmingspagina bij de fase uit het koopproces waarin diegene zit?

 

2. Monthly recurring revenu (MRR)

In combinatie met je organische verkeer, moet je een maandelijks terugkerende inkomsten gebaseerde statistiek meten. Lekker duidelijk, wat betekent dat? Met deze statistiek kun je je zien hoe vaak mensen terugkomen op een bezochte webpagina. De maandelijkse terugkerende momenten kunnen een goed inzicht geven in welke pagina’s verbeterd kunnen worden om conversie te verhogen. Pagina’s die voor weinig organisch verkeer zorgen suggereren dat de webpagina’s beter geoptimaliseerd kunnen worden.

Aja Frost, het hoofd van SEO-inhoud bij HubSpot zegt: "Ik raad SEO-teams aan om organisch verkeer te koppelen aan MRR gebaseerde statistieken (indien mogelijk). Zo kun je erachter komen welke op MRR gebaseerde statistieken de juiste zijn door met het leiderschap en / of het andere team (s) te praten die je steunt. Welke cijfers geven ze? Hoe wordt organisch verkeer in die cijfers verwerkt? "

Enkele voorbeelden zijn:

  1. Organisch zoeken
  2. Demo-aanvragen

Of:

  1. Organisch zoeken
  2. Aankopen

Of:

  1. Organisch zoeken
  2. Percentage chats dat wordt omgezet in klanten

HubSpot houd naast organisch verkeer ook content leads en gebruikersaanmeldingen bij. Frost zegt: "Als alle drie deze statistieken de goede richting uitgaan, weten we dat we het juiste type verkeer genereren."

 

3. Cost-per-click (CPC)

De CPC ratio is ook een KPI die inzicht geeft van het resultaat op de SEO inspanningen. CPC is het bedrag dat u betaalt voor elke klik op uw advertentie. De CPC stel je in op de maximale prijs die u bereid bent te betalen per klik op uw advertentie. CPC is te berekenen door de totale kosten van je klikken te delen door het totale aantal behaalde klikken. Wat je werkelijk betaalt, wordt bepaald door de volgende formule: (advertentiepositie van concurrent / uw kwaliteitsscore) + 0,01 = werkelijke CPC.

Stel dat je op een Google Ads advertentie twee klikken krijgt, een van 20 cent en een van 40 cent. Dan zijn de totale kosten bij elkaar 60 cent. De kosten (60 cent) deel je door het aantal klikken (2), de CPC is dan 30 cent.

Er zijn veel zoekwoorden met een hoge koopintentie waarbij het ROAS (rendement op advertentie-uitgaven) in pay-per-click-advertenties zakelijk niet logisch is. Dit zijn gouden kansen om organische zoektactieken voor de langere termijn te overwegen en kopen. Voor een content marketingstrategie is dit een goede manier om een ​vertrouwde autoriteit over een bepaald (zoek)onderwerp te worden.

 

4. Click-trough-rate (CTR)

De klikfrequentie laat zien hoe vaak mensen die uw advertentie bekijken, er daadwerkelijk op klikken.

Laura Mittelmann, een marketingmanager van het betaalde acquisitieteam bij HubSpot, zegt: "Er zijn veel nuttige KPI's voor betaald zoeken om te bekijken, afhankelijk van het doel van de campagne. CTR helpt me te begrijpen hoe effectief en relevant mijn advertentietekst is en of deze overeenkomt met de intentie van de gebruiker die naar mijn zoekwoorden zoekt."

 

5. Kosten per acquisitie (CPA)

De kosten per acquisitie zijn een uitstekende statistiek waarmee je kunt bijhouden hoeveel je voor elke acquisitie uitgeeft.

Mittelmann merkt op: "CPA is doorgaans de KPI die ik het meest gebruik om dagelijks te optimaliseren. CPA-factoren vertellen me uiteindelijk hoeveel ik heb betaald voor een conversie."

 

6. Return on ad spend (ROAS)

Rendement op advertentie-uitgaven is een statistiek die de gegenereerde inkomsten meet in vergelijking met elke euro van een advertentiecampagne. Stel dat je 15 euro hebt verdiend voor elke euro die je aan een advertentiecampagne hebt besteed. Dat betekent dat uw ROAS voor die campagne 15: 1 is.

Met deze statistiek is het mogelijk om inzicht te krijgen in het optimaliseren van de waarde per organisch bezoek. Bijvoorbeeld door meer conversiegerichte acties toe te voegen op je website. Denk aan inschrijvingen voor een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Immers, wanneer de waarde per organisch bezoek wordt vergroot zal dit direct meer rendement opleveren op dezelfde inspanningen.

Mittelmann zegt: "Hoewel er veel KPI's zijn om bij te houden en te gebruiken voor optimalisaties van betaalde zoekresultaten, meet ik het succes van een campagne op basis van het rendement op advertentie-uitgaven. Het is belangrijk voor mij om te weten dat de waarde van de conversies die de campagne genereert, wegen zwaarder dan de kosten van de campagne. "

 

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat elke statistiek afzonderlijk misleidend kan zijn. Het is van cruciaal belang om verschillende SEO KPI's bij te houden om succes echt te meten. En als je hulp nodig hebt, kun je altijd contact opnemen voor een vrijblijvend gesprek!