Nieuwsbrieven zijn vaak het eerste waar men aan denkt bij e-mailmarketing. Hoewel een nieuwsbrief vaak onderdeel is van een e-mailmarketing strategie, denken sommigen onterecht dat de twee termen inwisselbaar zijn.
Het beheersen en begrijpen van de verschillende vormen van e-mailmarketing stelt je in staat om effectieve marketingcampagnes te plannen en ontwikkelen. Daarom gaan we in deze blog dieper in op de best practises van e-mailmarketing
E-mailnieuwsbrieven zijn regelmatig terugkerende e-mails die worden ingezet om klanten/abonnees te informeren, betrekken en te vermaken. Hiermee kun je de merkbeleving versterken door waardevolle inhoud rechtstreeks naar de abonnee zijn inbox te sturen.
Het ligt natuurlijk aan de branche waarin je actief bent, maar e-mail nieuwsbrieven hebben over het algemeen niet de doelstelling om diensten en producten te promoten. Deze e-mails versterken een relatie door het delen van persoonlijke en actuele informatie die relevant is voor de abonnee.
Bedrijven in de detailhandel zijn vaak sterk gericht op producten, dus hun nieuwsbrieven zullen meestal veel productgerichte inhoud bevatten. Merken zoals daarentegen, kunnen zich meer richten op de "voordelen" of levensstijlen van de ontvangers en gerelateerde inhoud leveren die beweging (het product in dit geval) top of mind houdt voor de ontvangers.
De beste e-mailnieuwsbrieven bevatten een mix van content en artikelen die geen producten proberen te verkopen, maar juist artikelen onder de aandacht brengen die relevant zijn voor de lezer zijn levensstijl.
Bron: https://reallygoodemails.com/categories/discovery
E-mailmarketing omvat het versturen van e-mails die proberen om iemand aan te zetten tot een actie. Voor deze e-mails geldt dat de contactpersonen akkoord zijn gegaan om marketing boodschappen van jou te ontvangen. Voorbeelden van doelstellingen voor deze e-mails zijn:
Voel je niet overweldigd als je denkt dat er te veel soorten e-mails zijn. Als je het simpel houdt en je focust op de e-mails die het beste presteren voor jouw marketingplan, is de kans kleiner dat jouw abonnees zich gaan irriteren aan jouw mailtjes en zich willen uitschrijven of, nog erger, jouw marketing-e-mail als spam te markeren. Veelvoorkomende emails zijn:
Vergeet ook niet om de betrokkenheid statistieken te volgen. Deze zullen variëren afhankelijk van je industrie, maar je zult waarschijnlijk nauwlettend willen letten op:
Als je merkt dat je statistieken veranderen, is het belangrijk om niet in paniek te raken, maar ook actie te ondernemen afhankelijk van de verandering. Nu je het onderscheid kunt maken tussen e-mailmarketing en nieuwsbrieven, kun je je strategie afronden.
Oké, laten we de zaak eens van een andere kant bekijken. Denk aan de standaard e-mails die je naar klanten stuurt, bijvoorbeeld voor betalingsbevestigingen of track & trace codes. Het mag dan wel saai en overzichtelijk zijn, maar het heeft het potentie om een sprankeltje marketing magie toe te voegen. Onthoud wel, dit is meer een subtiele smaakmaker dan een smaakbom.
De truc is om de promotie niet te laten overheersen. Promotiemateriaal moet nuttig zijn voor de ontvanger maar mag de belangrijke boodschap (transactionele informatie) niet overstemmen. Bekijk de bevestigings e-mail van Uber. Het promoot alleen een kortingscode voor toekomstige ritten onderaan de e-mail nadat alle cruciale informatie met betrekking tot de ontvangst is gepresenteerd. Subtiel maar zeer effectief.
Bron: https://reallygoodemails.com/emails/business-your-thursday-evening-trip-with-uber
Hopelijk kun je door het lezen van deze blog aan de slag om jouw e-mailmarketing inspanningen naar een hoger niveau te tillen. Heb je nog vragen of wil je sparren over jouw e-mailcampagnes? Neem dan contact op voor een vrijblijvend advies!