5 Richtlijnen voor de Perfecte Social Media Content

3 min leestijd
24 augustus 2023

Stel je eens voor: Je hebt eindelijk een goed concept voor een mooie advertentie bedacht. Hoe ga je er nu voor zorgen dat je idee impact maakt bij jouw doelgroep en voor die conversie zorgt? In deze blog bespreken we 5 belangrijke punten voor het maken van aantrekkelijke en effectieve video's & visuals, zodat jij kunt scoren op social media!

 

1. Consistentie in branding 

Het maken (en aanhouden) van een huisstijl voor je merk zorgt er niet alleen voor dat je social feed er mooi uitziet: het betekent ook dat je posts direct herkenbaar zijn voor je volgers. Maak een stijlgids en gebruik een consistent kleurenpalet en typografie voor een professionele uitstraling. Wanneer gebruik je je logo bij jouw advertenties? Alleen als je voor ogen hebt dat je afbeelding gedeeld wordt, anders niet. Mensen zien aan je profielfoto al wie adverteert.

 

consistente huisstijl

 

2. Zorg voor duidelijke en aantrekkelijke visuals

Gebruik heldere en aantrekkelijke afbeeldingen of graphics om je boodschap over te brengen. Video's zijn een krachtig middel om je boodschap over te brengen en hebben een hogere betrokkenheid dan alleen tekst en afbeeldingen. Maak gebruik van korte, snelle video's die de aandacht van de kijker vasthouden. Mensen onthouden 95% van een bericht wanneer ze het in een video bekijken, vergeleken met 10% wanneer ze het in tekst lezen.

 

 

3. Houd rekening met het platform

Elk social media platform heeft zijn eigen specificaties en beperkingen. Zorg ervoor dat je de afmetingen en verhoudingen van visuals en video's aanpast aan het specifieke platform. Dit verbetert de kwaliteit en impact van je content. Wanneer je content van andere wilt inzetten vraag dan altijd eerst om toestemming aan gebruikers. Dit omvat het vermelden van hun naam en/of social media account. Daarnaast is het ondertiteling ook van belang. Veel mensen bekijken jouw content zonder geluid. Met ondertiteling zorg je ervoor dat de boodschap van jouw content altijd duidelijk en leesbaar is. (Pluspuntje: ondertiteling helpt ook nog je Social SEO verbeteren!)

Belangrijk: Ken de gebruikers van het platform!
Social content wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk ontwikkelen en inzetten voor meerdere platforms. Je moet daarbij wel letten op de gebruikers en tone of voice van het platform. Zo is LinkedIn serieuzer en kun je op Instagram meer entertainen. Soms kun je dezelfde content beter niet overal posten.

 

Juiste tone of voice per kanaal

 

4. De juiste intentie

Tuurlijk zijn er altijd advertenties die gericht zijn op het verkopen van je product of dienst. Maar focus op het creëren van waardevolle en relevante content in plaats van alleen te verkopen. Benoem bijvoorbeeld de voordelen van je product in plaats van de eigenschappen. Dit zorgt voor een betere betrokkenheid van je volgers. 

 

 

5. Test en optimaliseer

Test verschillende soorten visuals en video's en optimaliseer je content op basis van de resultaten. Iedere doelgroep gaat anders om met jouw content. Gebruik bijvoorbeeld verschillende kleuren in de achtergrond, of andere lay-overs voor je call-to-action. Blijf altijd zoeken naar nieuwe manieren om je boodschap op een aantrekkelijke en effectieve manier over te brengen.

 

TCF _ Single OriginsP1080x1920-px           TCF _ Luxury Proefpak1080x1920-px

 

Benieuwd hoe we jouw social ads naar het volgende niveau kunnen tillen?

Laat ons je account analyseren en krijg een vrijblijvend advies!

Vrijblijvend advies

Tags